Similä er ny styreleder i Anskaffelsesakademiet

Mann ute foran universitetsbygg

Klar til innsats: Førsteamanuensis Jan Ole Similä ved Handelshøgskolen Nord (HHN) ser frem til å ta fatt på jobben som styreleder i Anskaffelsesakademiet. Han håper å kunne bidra både til mer utdanning og forskning. Foto: Bjørnar Leknes.

Similä er ny styreleder i Anskaffelsesakademiet
Offentlige anskaffelser berører hele samfunnet, og kunnskap på feltet er avgjørende. Jan Ole Similä får litt å bryne seg på som ny styreleder i Anskaffelsesakademiet.

Det ser førsteamanuensisen ved Handelshøgskolen Nord (HHN) frem til:

– Jeg har stor faglig interesse for offentlige anskaffelser. Så det å kunne bidra til å styrke fokuset på dette feltet, gleder jeg meg til, sier Similä, som til daglig har kontorsted i Steinkjer.

Anskaffelsesakademiet er en organisasjon som jobber aktivt med kompetanseutvikling og forskning rettet mot offentlige anskaffelser. Similä overtar stafettpinnen etter mangeårig styreleder Tim Torvatn fra NTNU.

– Jeg håper at vi gjennom arbeidet de neste årene kan legge til rette for flere utdanningstilbud og mye mer forskning på området. Vi må få flere bachelor-, master- og ph.d.-avhandlinger som tar for seg ulike utfordringer innenfor offentlige anskaffelser.

– Temaer som innovasjon, bærekraft, sirkulære anskaffelser, oppfølging av kontrakter og økt bruk av kunstig intelligens i innkjøpsprosessene, er aktuelle, sier han.

Jeg har stor faglig interesse for offentlige anskaffelser. Så det å kunne bidra til å styrke fokuset på dette feltet, gleder jeg meg til.

Jan Ole Similä, nyvalgt styreleder i Anskaffelsesakademiet

Kunnskap som er kritisk for hele samfunnet

Similä forteller at nivået på offentlige anskaffelser i Norge i fjor var på 743 milliarder kroner. Det utgjør 47 prosent av de samlede utgiftene offentlig sektor hadde i 2022.

– Det viktigste med offentlige anskaffelser er at offentlig sektor skal bli satt i stand til å levere de tjenester som kommuner, fylkeskommuner, regjering og Stortinget til enhver tid bestemmer at skal leveres. Vi snakker om tjenester knyttet til utdanning, helse, forsvar, politi, veier og jernbane, for å nevne noe.

– Samtidig blir offentlige anskaffelser sett på som et verktøy for å nå en del samfunnspolitiske mål. Dette er mål som er knyttet til blant annet bidrag for å redusere belastningen på miljøet, fremme menneskerettigheter, forebygge kriminalitet i arbeidslivet og korrupsjon. Men også det å jobbe for best mulig arbeidsvilkår for leverandørindustrien både i inn- og utland. Videre skal vi også bidra til innovasjon og utvikling, sier den nyvalgte styrelederen, og legger til:

– Listen over oppgaver som forventes håndtert av innkjøperne i kommuner, fylkeskommuner og statlige etater, har vokst betydelig. De handler ikke lenger kun om å sikre lavest mulig pris på det som blir kjøpt inn.

Kompleks tematikk og økt kompetansebehov

Både omfanget av offentlige anskaffelser og kompleksiteten i forventningene som rettes mot disse, har bidratt til at behovet for kompetanse, god ledelse og styring har økt betraktelig.

– Vi ser et kompetansegap, ledelsesmessige utfordringer og et samlet ressursmessig gap. Gjennom Anskaffelsesakademiet sitt arbeid forsøker vi å legge til rette for at gapene sakte, men sikkert kan tettes.

– Det gjør vi gjennom å jobbe mot å øke utdanningskapasiteten og den forskningsmessige innsatsen rettet mot offentlige anskaffelser. Videre jobber vi aktivt opp mot bevilgende myndigheter, for økt satsning på utdanning og forskning rettet mot offentlige anskaffelser, sier Similä.

Fakta om Anskaffelsesakademiet

Det ble opprettet i 2017 og består av representanter både fra akademia og næringslivet.

På forskning- og utdanningssiden er både Handelshøgskolen Nord (HHN) ved Nord universitet, Norges Handelshøyskole (NHH), Høgskolen i Molde, NTNU, Høgskolen Kristiania og Universitetet i Bergen med.

På næringslivssiden er det også flere tunge aktører med. Blant annet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Virke, Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Sykehusinnkjøp.