– Studiets fokus mot Arktis bidro til at jeg fikk internship i Brüssel etter endt utdanning

Portrettbilde av Aurora Lilleløkken

Aurora Lilleløkken fikk et internship i Brüssel og har videre vært prosjektassistent hos SINTEF etter endt utdanning ved Nord universitet. Foto: privat

Det forteller Aurora Lilleløkken, som studerte bachelor i internasjonale relasjoner ved Nord universitet.

– Det tverrfaglige fokuset og den ekstra oppmerksomheten mot Arktis, samt utveksling i Nederland, gjorde at jeg var godt kvalifisert til internshipet jeg hadde i Brüssel, forklarer Aurora.

Aurora fikk et internship i Brüssel etter bachelorstudiene i internasjonale relasjoner i Bodø. Videre har hun vært prosjektassistent hos SINTEF Energi i et prosjekt om det grønne skiftet, kalt «GreenShift». Nå er hun studentmedarbeider hos den Danske Ambassaden i Oslo, samtidig som hun har tatt en Master i Peace and Conflict Studies ved Universitetet i Oslo.

Bred kompetanse gjorde henne godt kvalifisert

Når Aurora beskriver hva som bidro til at hun fikk et internship i Brüssel, trekker hun frem bred innsikt i ulike fagfelt som et pluss.

– Muligheten for å lære om programmer utenfor bacheloren i internasjonale relasjoner, samt deltakelse på Havets Døgn (karrieredag for studenter og havbruksnæringen) og Øvelse Nord (fullskala kriseøvelse), gjorde at jeg stakk meg ut som kandidat og hadde evne til å sette meg inn i temaer utenfor mitt fagfelt. Det at Nord universitet er et mindre studiested gjør at studentene ikke blir like isolert og fokusert på kun ett fagfelt, men får erfaring fra flere områder, noe som har vært en styrke i senere søknadsprosesser hvor arbeidsgiver gjerne ønsker at nyutdannede skal jobbe bredt med mye forskjellig.

Aurora Lilleløkken

Åpent studiemiljø

Et inkluderende studiemiljø gjorde at Aurora trivdes godt i Bodø.

– Det er et åpent og godt studiemiljø i Bodø, og jeg følte meg alltid velkommen og opplevde at alle var nysgjerrige. Det var lett å bli kjent med andre studenter både på tvers av årskull og studieprogram. Jeg var aktiv i studentforeningen og anbefaler andre å gjøre det samme – det gjør også at man skiller seg ut som kandidat i senere søknadsprosesser.

Ønsket et studietilbud som var tverrfaglig og fokuserte på internasjonale forhold

Aurora forteller at hun valgte å studere bachelor i internasjonale relasjoner fordi hun ønsket å gå på et studieprogram som var tverrfaglig og som fokuserte på internasjonale forhold. Videre legger hun vekt på at studieprogrammets fokus på områder i Nord var veldig positivt.

– Jeg vil anbefale å studere internasjonale relasjoner i Bodø fordi det har et fokus nordover på områder som er svært viktige for Norge. Jeg har enda ikke møtt noen fra lignende studier i Norge som har hatt det samme fokuset på Arktis, noe jeg mener er en styrke ved å studere internasjonale relasjoner på Nord universitet. Videre tror jeg størrelsen på studiet og universitetet generelt er en fordel ved at man kommer tettere på andre studenter, og at det er lettere å få kontakter utenfor eget studieprogram.

– I tillegg valgte jeg Bodø fordi det er langt unna Oslo og det jeg er vant til, samt vakker natur.

Ikke stress

Til nye studenter vil Aurora anbefale å ikke stresse, men gi deg selv tid til å bli kjent med studiet og medstudentene, og å delta på det som skjer.

– Bli med på så mye du kan og ikke stress om du ikke finner din gjeng med en gang. Du har tre år på deg, og noen av de beste vennskapene fant jeg senere i studietiden. Om du ikke er nordfra er det også stor sannsynlighet for at dette er perioden du har best mulighet for å se alle de vakre områdene rundt Bodø. Benytt deg av det og si ja til den ekstra fjellturen, avslutter Aurora Lilleløkken.

Bachelor i internasjonale relasjoner

• Studiepoeng: 180