Suser inn i sin egen digitale framtid

Caroline Haugen og Silje Falch i Pasyc AS
Suser inn i sin egen digitale framtid
Studentene Silje Falch og Caroline Haugen har gjort det få andre før dem har gjort. De har opprettet et selskap og landet en avtale med en lokal næringsaktør i Mo i Rana.

Tilfeldigheter gjorde at Caroline Haugen fra Mo i Rana valgte veien hun nå går på. Som bachelorstudent i studiet Økonomi, digitalisering og forretningsutvikling ved Nord universitet, har hun og studievenninne Silje Falch nå gjort et scoop.

Studentene har nemlig pønsket ut en løsning om hvordan lagre 3D-tegninger på en sikkerhetsplattform i en nettsky.

Noe som betegnes som innovativt – og en veldig etterlengtet sikkerhetsløsning for de dyrebare 3D-tegningene.

Den digitale sikkerhetsløsningen er slik: Tegningene oppbevares på studentenes plattform i skyen. Her blir de lagret, beskyttet og distribuert til rette vedkommende.

Alt er muliggjort på grunn av en god idé - og studiet.

Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet

– Utdanningen har et tett samarbeid med næringslivet på Mo, og vi meldte oss derfor inn i Rana Næringsforening. Etter at vi ble intervjuet av deres fagblad Mono, ble vi kontaktet av idehaveren Mads Hansen. Og slik kom vi i gang, forteller Silje Falch.

Studentene er nå i full gang med å lage en forretningsplan. Målet er å få løsningen i produksjon i løpet av få år.

– 3D-tegninger er digitale tegninger som leies og som må bli lagret mellom hver gang de blir brukt for å bli programmert på en printer for å bli produsert. Problemet i dag er at det er vanskelig å beskytte disse tegningene. De kan lett bli stjålet og solgt videre under et annet navn, forklarer Falch.

Innovativ: Caroline Haugen og Silje Falch roser studiet og studiested Mo i Rana. Nå satser de alt på sin nyetablerte bedrift Pasyc AS. Foto: Lise Fagerbakk

Marked i vekst

Studentene mener de slik har funnet en nisje som er lite utviklet, da teknologien er rimelig ny.

– Flere og flere begynner å ta i bruk 3D-printere. Behovet for tegninger øker og markedet vokser, forklarer Falch.

Innovasjon Norge er enig i at ideen er god. De har derfor støttet studentene med 150.000 kroner i etablerertilskudd. En pilot er under testing – og studentene har etablert en egen bedrift; Pasyc AS!

– Navnet er en forkortelse av: Protect and share your critical design. Uten d’en, forteller Silje med et smil.

Bærekraftig og innovativt

De er foreløpig å finne på LinkedIn.

Begge gründerne er opptatt av miljøet og ser derfor på bærekraftige løsninger.

– Vi sørger med vår sikkerhetsløsning til at tegningene blir beskyttet. Tanken er at kundene kan leie tegninger. Tegningene vil da bli printet ut nærmere sluttbruker, i stedet for å bli sendt over lange avstander. Firmaet vi velger for å produsere den tekniske løsningen må bry seg om miljøet. Derfor vil vi se nøye på hvor bærekraftig løsningen er. Videre har vi en plan om å inkludere en CO2-kalkulator i tjenesten, slik at kundene selv kan se og beregne miljøbesparelsen, sier Haugen.

Følgende av FNs bærekraftsmål er tatt inn i bedriften:

• Mål 9: Industri, innovasjon og infrastruktur
  • Mål 12 Ansvarlig forbruk og produksjon
  • Mål 13 Stoppe klimaendringene
  • Mål 17 Samarbeid for å nå målene

1-2 år

Utviklingen av bedriften går hånd i hånd med studiene, der Haugen og Falch nå er i gang med sitt tredje og siste år på studiet Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling.

– Vi har en bacheloroppgave etter jul. Det passer helt perfekt. Da vi kan bruke firmaet vårt i oppgaven, fordi teori og praksis er tett forankret i studiet, forteller de.

Samtidig har de høyt fokus på piloten som i løpet av høsten skal fortelle dem alt de trenger å vite for å gå videre.

– Vi begynner å teste løsninger i høst. Når vi er fornøyd kan vi begynne å hente kapital, og så blir versjon 1 lagt ut på markedet. Vi regner med det skjer om 1-2 år, sier Haugen og Falch.