Tar sykepleieutdanning hjemmefra

Kvinne ute med lærebok - bilde i sort hvitt
Tar sykepleieutdanning hjemmefra
Den desentraliserte sykepleierutdanningen ved Nord universitet gjør det mulig for Ida Kvernø å bli sykepleier uten å måtte flytte fra familien.

Ida Kvernø har lenge ønsket å bli sykepleier, men med jobb, barn og familie hjemme på Sortland var det aldri aktuelt å flytte for å ta utdanningen.

Da 30-åringen ved en tilfeldighet oppdaget den nye regionale, desentraliserte sykepleieutdanningen ved Nord universitet, var det som om alt falt på plass. Nå er Kvernø i sitt tredje studieår, og vil i løpet av neste år kunne kalle seg sykepleier.

– Jeg hadde vel egentlig slått meg til ro med at jeg skulle fortsette som apotektekniker til tross for ønsket om å ha flere bein å stå på, sier Kvernø.

Et slikt regionalt tilbud hvor studieløp og praksis kan kombineres med hverdagen, var helt avgjørende for meg.

Ida Kvernø, student på desentralisert sykepleieutdanning

Vil beholde kompetansen

Den desentraliserte utdanningen gjelder for hele Nord universitet – altså fra Vesterålen i nord til Levanger i sør.

– Mangel på sykepleiere er krevende for alle kommuner, men særlig utfordrende er det for distriktene. Ved å utdanne sykepleiere med bostedsadresse i kommunen er sjansen større for at vi beholder kompetansen etter endt utdanning, sier Isabell Kibsgaard, prosjektleder i Sykepleier i Nord.

– Derfor er det viktig for oss å ha samarbeid med flest mulig kommuner og sykehus, slik at studentene får praksisplass så nært sitt bosted som mulig, sier hun.

Intensjonen i prosjektet er altså å legge til rette for et studietilbud som gjør det mulig for distriktskommuner å utdanne sine egne sykepleiere. Det meste av den teoretiske undervisningen er digital, mens praktisk undervisning og simulering foregår på nærmeste studiested.

Selvportrett av kvinne i sykepleieruniform
God kombo. Ida Kvernø fra Sortland studerer sykepleie, og kombinerer jobb med utdanning. Foto: privat.

Et samarbeidsprosjekt

De regionale gruppene er tilknyttet de fem ulike studiestedene; Vesterålen, Bodø, Mo i Rana, Namsos og Levanger.

Ved å utdanne sykepleiere med bostedsadresse i kommunen er sjansen større for at vi beholder kompetansen etter endt utdanning.

Isabell Kibsgaard, prosjektleder for Sykepleier i nord

For Kvernø sin del betyr det å reise til Stokmarknes i Vesterålen et fåtall ganger i løpet av semesteret.

– Det fungerer veldig greit. Disse datoene vet vi om på forhånd, så det er lett å planlegge. Her lærer vi mye, og det er en viktig møteplass, sier sykepleiestudenten.

Sykepleier i Nord er ei satsing ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap ved Nord universitet, med mål om å kvalifisere, rekruttere, utdanne og beholde flere sykepleiere i helsetjenesten i Nordland og nordre Trøndelag.