Tok egen finanserfaring med seg inn i forskning – vant pris

Mariya Onopko
Tok egen finanserfaring med seg inn i forskning – vant pris
Er det mulig å oppnå en like god relasjon dersom all kommunikasjon foregår digitalt? Mariyas plan for doktorgradsarbeidet fikk toppscore fra fremragende forskere.

Idéen om å forske på sammenhengene mellom kommunikasjon og relasjoner i b2b-sammenheng (business to business) ble til da Mariya Onopko jobbet som finansanalytiker i bankvesenet hjemme i Ukraina.

Utmerket kritikk

–Fra mitt arbeidssted i kontorlandskapet hadde jeg god oversikt over hva som foregikk. Det var interessant å observere dynamikken i kommunikasjonen, og jeg så hvordan relasjonen påvirket både behandlingstid og utfall, helt ubevisst, forteller Mariya.

For ett år siden gikk hun i gang med sitt doktorgradsarbeid ved Handelshøgskolen Nord. Nylig kunne veileder Frode Nilssen og medveilederne, professor Leonidas Leonidou og førsteamanuensis Anastasiya Henk, med stolthet ta imot meldingen om at hennes PhD- prosjekt hadde fått veldig god mottagelse på den kjente International Business konferansen i Vaasa, Finland.

–At ledende forskere fra Europa og USA vurderte Onopkos doktorgradsarbeid som det beste av alle på konferansen, var ekstra stas, sier Nilssen.

Internasjonale kapasiteter

Tema i år var Sustainable International Business in the Digital Era. Konferansen trekker fremragende forskere fra hele verden innen International Marketing and Business - faget.

Mariya presenterte i likhet med flere stipendiater sin plan for avhandlingen. Tema er “The role of communication modes in business-to-business (b2b) relationships: a systematic literature review”.

På sesjonen for PhD-arbeider ble hennes arbeid vurdert og kommentert av blant andre professorene Gary Knight og Pervez Ghauri, som regnes som kapasiteter innen dette feltet.

–Utmerkelsen for beste PhD- paper henger høyt, og det er en stor anerkjennelse av hennes arbeid så langt, sier Nilssen.

Mariyas skarpe blikk sammenhengene mellom kommunikasjon, relasjoner og økonomi fikk ballen til å rulle. Nylig vant hun pris for beste PhD-prosjekt.

Digitale plattformer

Selv vil Mariya takke veilederne som har gitt verdifulle bidrag til både definisjon av emnet og metodikken i forskningsplanen. Hun gleder seg selvsagt over mottakelsen prosjektet så langt har fått.

I sitt videre arbeid ved fagavdelingen Internasjonal Handel og Marked ved HHN vil hun både analysere tidligere forskning, og undersøke faktiske nye case.

–Corona har aktualisert disse problemstillingene. I eksisterende relasjonsmarkedsføring blir ansikt - til ansikt - kommunikasjon sett på som uunnværlig. Det finnes i dag lite forskning som svarer på om dette er riktig.

Er det mulig å oppnå samme relasjon dersom kommunikasjonen utelukkende foregår digitalt, spør Mariya.

Hun har til hensikt å belyse de spesifikke sidene ved B2B-relasjoner som påvirkes av økt kommunikasjon på digitale plattformer.
Under Corona skjedde mye digital kommunikasjon fordi bedriftene ikke hadde et valg.

–Nå lever vi i den nye normalen, og har erfart at digital kommunikasjon verken er dyrt eller komplisert. Hvilke valg gjør bedriftene da, og til hvilken pris? Spør Mariya.

Kontaktperson