Idéen om å forske på sammenhengene mellom kommunikasjon og relasjoner i b2b-sammenheng (business to business) ble til da Mariya Onopko jobbet som finansanalytiker i bankvesenet hjemme i Ukraina.
Utmerket kritikk
–Fra mitt arbeidssted i kontorlandskapet hadde jeg god oversikt over hva som foregikk. Det var interessant å observere dynamikken i kommunikasjonen, og jeg så hvordan relasjonen påvirket både behandlingstid og utfall, helt ubevisst, forteller Mariya.
For ett år siden gikk hun i gang med sitt doktorgradsarbeid ved Handelshøgskolen Nord. Nylig kunne veileder Frode Nilssen og medveilederne, professor Leonidas Leonidou og førsteamanuensis Anastasiya Henk, med stolthet ta imot meldingen om at hennes PhD- prosjekt hadde fått veldig god mottagelse på den kjente International Business konferansen i Vaasa, Finland.
–At ledende forskere fra Europa og USA vurderte Onopkos doktorgradsarbeid som det beste av alle på konferansen, var ekstra stas, sier Nilssen.
Internasjonale kapasiteter
Tema i år var Sustainable International Business in the Digital Era. Konferansen trekker fremragende forskere fra hele verden innen International Marketing and Business - faget.
Mariya presenterte i likhet med flere stipendiater sin plan for avhandlingen. Tema er “The role of communication modes in business-to-business (b2b) relationships: a systematic literature review”.
På sesjonen for PhD-arbeider ble hennes arbeid vurdert og kommentert av blant andre professorene Gary Knight og Pervez Ghauri, som regnes som kapasiteter innen dette feltet.
–Utmerkelsen for beste PhD- paper henger høyt, og det er en stor anerkjennelse av hennes arbeid så langt, sier Nilssen.
Digitale plattformer
Selv vil Mariya takke veilederne som har gitt verdifulle bidrag til både definisjon av emnet og metodikken i forskningsplanen. Hun gleder seg selvsagt over mottakelsen prosjektet så langt har fått.
I sitt videre arbeid ved fagavdelingen Internasjonal Handel og Marked ved HHN vil hun både analysere tidligere forskning, og undersøke faktiske nye case.
–Corona har aktualisert disse problemstillingene. I eksisterende relasjonsmarkedsføring blir ansikt - til ansikt - kommunikasjon sett på som uunnværlig. Det finnes i dag lite forskning som svarer på om dette er riktig.
Er det mulig å oppnå samme relasjon dersom kommunikasjonen utelukkende foregår digitalt, spør Mariya.
Hun har til hensikt å belyse de spesifikke sidene ved B2B-relasjoner som påvirkes av økt kommunikasjon på digitale plattformer.
Under Corona skjedde mye digital kommunikasjon fordi bedriftene ikke hadde et valg.
–Nå lever vi i den nye normalen, og har erfart at digital kommunikasjon verken er dyrt eller komplisert. Hvilke valg gjør bedriftene da, og til hvilken pris? Spør Mariya.