Ansattbilde: Thomas Andre Lauvås

Kontor
MO A344
Kompetanseområder
Innovation, Entrepreneurship, Sustainable development, Qualitative Research Methods, Innovation and Entrepreneurship Division

Thomas Lauvås er førsteamanuensis og fagperson med engasjement for undervisning, forskning og miljøbygging innen innovasjon og entreprenørskap.

Lauvås har en bachelor i økonomi og ledelse (2011) fra Handelshøgskolen Nord, og er siviløkonom fra NTNU (2013), med profilering i strategi, organisasjon og ledelse. I doktorgradsavhandlingen fra Handelshøgskolen Nord (2017), studerte Lauvås samarbeidsprosessen mellom bedrifter og forskningsmiljø i store forskningssenter.

Som førsteamanuensis har Thomas studert bærekraft, innovasjon og entreprenørskap, ofte innenfor prosessindustri og havbruk. Han har publisert flere artikler, samt vært redaktør for en bok om innovasjon for sirkulær økonomi, og bruk av case i entreprenørskapsutdanningen.

Lauvås er leder for faggruppa Innovasjon og Entreprenørskap (IENT), tilhører Senter for Industriell Forretningsutvikling ved Campus Helgeland, Mo i Rana.

Thomas underviser og veileder på bachelor, master og Ph.d-nivå. Han vektlegger å koble teori og praksis, ofte ved å la studentene løse problemstillinger for lokale bedrifter. Thomas er involvert i en rekke emner, men spesielt i:

Bachelor i økonomi, digitalisering og forretningsutvikling: Strategisk innovasjonsledelse - LED2004

MBA i teknologiledelse: Innovasjon og forretningsutvikling - ENT5011

Ph.D.: Qualitative Research Methods in Innovation and Entrepreneurship - MET9013

Lauvås har bidratt i flere forskningsprosjekter innenfor innovasjon og entreprenørskap, herunder områder som åpen innovasjon og samarbeid i forskningssentre og innovasjonsprosjekter, ofte i mer perifere regioner. Lauvås har også studert innovasjon under koronapandemien på oppdrag fra Innovasjon Norge.

Thomas er for tiden involvert i følgende forskningsprosjekter:

HighEFF €“ Forskningssenter for miljøvennlig energi med fokus på energieffektivisering.

INDIGO - Styrket regionalt industrielt innovasjonssystem for grønn omstilling. Formål om å gi næringslivet økt tilgang på relevant kunnskap og forskning som styrker grønn innovasjon og omstilling.

Google Scholar profil.

2022
Reframing the case method in entrepreneurship education : Cases from the Nordic countries 2022, Edward Elgar Publishing: Wigger, Karin Andrea; Aaboen, Lise; Haneberg, Dag Håkon; Jakobsen, Siri; Lauvås, Thomas Andre
2019