Master i biovitenskap: Akvakultur

Akvakultur omfatter avl, oppdrett og høsting av planter og dyr i alle typer vannmiljøer.
Oppdrettsmærer i fjord

​​​​​​​​​​​​​​Akvakultur, også kjent som havbruk, er trolig den raskest voksende matproduserende sektoren i verden, og står nå for nesten 50 prosent av verdens sjømat. Spesialiseringen i akvakultur har som mål å gi studentene en dyptgående kunnskap i utvalgte områder av akvakultur. ​

Fordypning
Gjennom valg av tema, kan du fordype deg i fag som akvakulturernæring, fiskefysiologi, fiskehelse, kvalitet og/ eller matsikkerhet. Masteroppgaven er normalt innenfor temaer som reproduksjon av fisk, ernæring, fiskevelferd og helse, og muskel kvalitet. Det praktiske arbeidet kan utføres i universitetets egen forskningsstasjon i Mørkvedbukta, eller i nært samarbeid med næringen.

Masteroppgave
Du velger selv om du vil gjøre en masteroppgaven på 30 eller 60 studiepoeng. Dersom du velger masteroppgave på 30 studiepoeng, kan du ta valgemner i for eksempel økonomi og ledelse som tilbys ved andre fakulteter ved Nord universitet.​

• Fordypningen i akvakultur er lokalisert ved campus Bodø.

Fasiliteter ved studiested

Noatun er vår helt nye fakultetsbygning i Bodø, og stod ferdig i 2024. Bygget er en del av Nord universitets marine satsning, hvor formålet er å bidra til ny marin kunnskap for bærekraftige løsninger som verden trenger. Bygget er utstyrt med avanserte laboratorier og topp moderne undervisningslokaler, som sikrer deg som student de beste læringsforutsetninger og en unik studieopplevelse.

PIA, eller FF Prinsesse Ingrid Alexandra, er det nyinnkjøpte forskningsfartøyet som Nord eier sammen med Havforskningsinstituttet. Fartøyet er en viktig brikke i universitetets forskning og utdanning ekskursjoner til havs.

• Kunnskap

Kandidaten

• har generell kunnskap og oversikt over oppdrettsarter og ulike praksiser innen havbruk verden over.
    • har avansert forståelse av de etiske utfordringene til bærekraft i kommersiell oppdrett.
    • ha praktisk kunnskap om relevante vitenskapelige metoder og vitenskapelig kommunikasjon.

Ferdigheter

Kandidaten

• har de nødvendige ferdigheter for å effektivt kunne hente ut og kritisk vurdere og håndtere akademisk informasjon om akvakultur.
    • er I stand til å bruke relevante referanseverktøy, presentere teknikker og vise skriftlige ferdigheter.
    • har akademiske ferdigheter I ulike aspekter ved akvakultur, og er i stand til å designe et eksperiment.

Generell kompetanse

Kandidaten

• kan kommunisere viktige problemstillinger, utfordringer og løsninger innen akvakultur, både med industrien, blant vitenskapelige og med allmennheten.
    • kan anvende grunnleggende forskningsmetoder og akademisk formidling innen fagområdet for masteroppgaven.
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre forskere innen akvakultur, og dermed bidra til kontinuerlig forbedring av god forskningspraksis.
  • Akvakulturgruppens prosjektportefølje spenner fra grunnforskning, hvor man forsøker å forstå biologiske mekanismer, til anvendt forskning med høy nytte for havbruksnærmink, hvor resultatene fra forskningen brukes direkte av industrien.

• 1. semester
    BI300F Vitenskapelig kommunikasjons og forskningsmetode - 10 sp (O)

KJ301F Laboratoriesikkerhet master - 0 sp (O)

BIO5005 Akvakulturproduksjon og miljøeffekter - 10 sp (S)

og

BIO5001 Fiskefysiologi - 10 sp (S) - fordypning i fiskehelse

BIO5005 Akvakulturproduksjon og miljøeffekter - 10 sp (V) - fordypning i alger

BIO5008 Miljøgifter og økotoksikologi - 10 sp (V) - fordypning i miljø
    2. semester
    INT5002 Semester i utlandet - 30 sp

AK320F Bærekraftig akvakulturernæring - 10 sp (S)

AK310F Helse hos akvatiske oppdrettsorganismer - 10 sp (S)

Valgemne - 10 sp (V)
    3. og 4. semester
    BIO5022 Masteroppgave i akvakultur - 60 sp (O)
    O: Obligatoriske emner, S: Spesialiseringsemner, V: Valgfrie emner, sp: studiepoeng

Tabellen overfor viser et forslag til studieløp. Utover de obligatoriske emnene, står du fritt til å sette sammen studieplanen din annerledes, så lenge du oppfyller kravene nedenfor.

Krav til sammensetning av emner i mastergraden

• 10 studiepoeng metodeemne
    • 20 studiepoeng speseialiseringsemner
    • 30 studiepoeng valgemner