Barnehagelæreryrket er ikke bare for kvinner

Steffen, Håkon og Cornelia
Barnehagelæreryrket er ikke bare for kvinner
Steffen (25) og Thomas (42) er unike. De har valgt en utdanning svært få menn velger i dag.

Thomas Pedersen har mange års erfaring fra barnehage og har alltid stortrivdes. Men det har manglet en ting: Utdanning.

Utdanning eller ikke?

– Jeg tenkte lenge på dette med utdanning, og på om jeg virkelig trengte det, sier Pedersen som alltid har elsket å jobbe i barnehage og med barn.

Etter mange år uten skolegang, synes Pedersen det var krevende å skulle ta beslutningen om å skulle sette seg på skolebenken igjen selv om ønsket var der.

– For meg ble det på et tidspunkt nå eller aldri. Det var rett og slett på tide, sier Pedersen som sier han ikke har angret en dag på beslutningen om å starte på barnehagelærerutdanningen på Nesna.

Thomas Pedersen utenfor Campus på Nesna. Han er tilfreds med utdanningsvalget og mener det trengs flere menn i barnehagene. Foto: Nina Kjeøy

Trygt og gøy å være flere

Pedersen er ikke den eneste fra Sortland som søkte den nett- og samlingsbaserte utdanningen på Nesna. Sammen er de tre stykker som reiser på samlinger.

– Vi er jo en liten gjeng, og det er lenge siden vi har sittet på skolebenken, så det føles trygt å gjøre dette sammen, sier Pedersen som er klar for flere samlinger på Nesna.

Nesna er vakkert og det er overraskende mye å finne på her, så jeg gleder meg hver gang jeg skal hit

Thomas Pedersen

Viktig med menn i barnehagelæreryrket

Pedersen synes det er flott at det er fem menn i klassen hans på Nesna, det er nemlig svært få menn som søker barnehagelærerutdanningen, og trenden er synkende nasjonalt.

– Menn er rollemodeller for spesielt de små guttene i barnehagen, og da det er viktig med en kjønnsfordeling blant de ansatte, sier han.

– Det er viktig at barna ser at kvinner og menn er likestilt slik at barnehagelærer ikke blir et «dameyrke», sier Pedersen.

Steffen Pedersen (25) t.v og Thomas Pedersen (42) har valgt barnehagelærerutdanningen på deltid i henholdsvis Bodø og Nesna.

En superhelt for gutta i barnehagen

For Steffen Pedersen var det en hovedårsak til at han valgte barnehagelærerutdanningen: Han hadde en mannlig helt, et forbilde fra tiden da han selv gikk i barnehagen. Forbildet heter Kurt Ivar Morsdal. Han er nå Steffens praksislærer.

– Kurt så meg og de andre gutta i barnehagen på en helt spesiell måte. Han var vår første og kanskje største helt. Akkurat slik jeg også vil være, sier Pedersen som forteller at han og kompisgjengen som møttes i barnehagen har holdt sammen helt siden den gang.

– Vi er fortsatt gode venner og snakker om tiden fra barnehagen og alle de positive opplevelsene vi har med oss, mye takket være Kurt.

Fikk sin tidligere barnehagelærer som praksislærer: Steffen Pedersen er i praksis i Notveien Læringsverkstedet barnehage i Bodø med Kurt Ivar Morsdal (t.v) som praksislærer. Cornelia (5 år) og Håkon (6 år) gjør seg klare for en runde i akebakken. Foto: Hanne Gravrok

Et fleksibelt studie med mange muligheter

Steffen Pedersen er full av lovord om den nett- og samlingsbaserte barnehagelærerutdanningen i Bodø.

– Når vi ikke har samlingsuker jobber jeg i barnehage, sier han og legger til at de fleste bor ute i distriktene og reiser inn til Bodø når det er samlinger. Men når studentene samles i Bodø, er det både sosialt og hyggelig.

– Etter en lang dag på Campus, drar vi gjerne ut å spiser sammen, spiller lasertag eller drar på kino

Steffen Pedersen
Steffen Pedersen er fornøyd med fasilitetene i Bodø og trives godt med fleksibiliteten i å ta barnehagelærerutdanningen samlingsbasert. Foto: Hanne Gravrok

Barnehagelærerutdanning bachelor, nett- og samlingsbasert