Jobber med å stoppe svindelforsøk i hele verden

Henrik Tvinnerheim

Henrik Holm Tvinnereim trives godt på Helgeland, og trainee-miljøet ble et sosialt springbrett til spennende opplevelser i nærmiljøet. − Det var først og fremst naturen som lokket meg nordover, sier han. Foto: privat

Jobber med å stoppe svindelforsøk i hele verden
Henriks vei til å bli siviløkonom gikk via bachelor i internasjonal markedsføring.

− Det er nok mange som lar seg skremme,fordi de tror at veien til en siviløkonom-utdannelse har nær sammenheng med en sterk interesse for matematikk, sier Henrik Holm Tvinnereim.

Ny tittel og ny jobb

Den ferske siviløkonomen er akkurat der han vil være: I Nord-Norge. Nærmere bestemt Mo i Rana.

Der har han fått tittelen Internal Project manager, FCP-Defense Centre Tietoevry Banking, Norway. Og det var vel ikke akkurat den tittelen han satt og skriblet på dreamboardet da han gikk på videregående hjemme i Bærum og tenkte at matte, det er ikke noe for meg.

Veien til prosjektlederjobben i Tietoevry gikk via Kunnskapsparken Helgeland. Det var de som lyste ut trainee-stillinger. På Henriks avdeling, Defence Centre for Financial Crime Prevention, er det nå tre traineer som er en del av Trainee Helgeland sitt opplegg, i tillegg til 70 ansatte.

− Det er mange å spørre, og stor takhøyde for å gjøre det, sier han.

Oppdaget økonomisk matematikk

Henrik gjorde seg tidlig opp en mening om at storbyliv ikke var noe for han. Og så var det naturen. Den dro han nordover, til en bachelor i Internasjonal markedsføring (studiet har i ettertid skiftet navn til bachelor i markedsføring) ved Nord universitet.

− Ved hjelp av gode rådgivere på universitetet fikk jeg hjelp til å legge et løp som klargjorde meg for en Master of Science in Business (Siviløkonom).

− Jeg forstod nå at det var to retninger jeg kunne velge innenfor denne bacheloren; en retning som dyrket markedsføring tydeligere, og et veivalg som ville kvalifisere meg til å søke på master i siviløkonomi.  Jeg erfarte at matte med et økonomisk perspektiv slett ikke var så ille, og det gav mestring og tro på at dette skulle gå bra.

− Det ble rett og slett en helt ny måte å se på matematikk på, sier han.

Med riktig valgemne-pakke på plass, gikk det straka vegen til masterstudiet. Et valg han er superfornøyd med i dag.

Forebygger økonomisk kriminalitet

Henrik liker å være trainee. Faktisk så godt at han ikke bare gleder seg til året som skårunge i arbeidslivet er over. Håpet er selvfølgelig å få tilbud om fast jobb, men det kommer med noen flere forpliktelser.

− Nå har jeg hatt muligheten til å skifte mellom ansvarsområder og finne det jeg liker best og mestrer best, og ikke et fast rotasjonsmønster i avdelinger som mange tror en trainee gjør.

Arbeidsoppgavene kan bestå av å følge opp manuelt noen av de 10 millioner transaksjonene i sekundet som går gjennom overvåkingssystemet og vurderes.

− I tillegg til saksbehandling har jeg hatt mulighet til å sitte på servicedesken og ta imot henvendelser fra våre kunder, bankene. De holder høy standard på en samfunnskritisk funksjon for å stoppe, identifisere og forebygge økonomisk kriminalitet og svindel.

Evne til å utforske og utfordre

På spørsmål om det er noe spesielt fra utdanningen som siviløkonom han har spesielt stor nytte av i dag, blir det vanskelig å finne et konkret svar.

− De fleste arbeidsoppgaver er det kun praktisk erfaring som kunne forberedt meg på. Det er vel mer summen av det hele, og evnen til å lære, spørre, utfordre og utforske som gjør at du er i stand til å gå inn i en slik jobb.

− Har du råd til andre som er litt usikre på om de takler nye utfordringer rett etter utdanning?

−Ikke være redd for å spørre. Og ikke være redd for å utfordre deg selv, sier Henrik.

− En skikkelig god dag på jobben?

Henrik tenker seg om.

− Det må være når jeg lærer mye nytt, får innsikt i bedriftens operasjon, strategier og føler mestring.

Om han blir værende i nord? Akkurat nå er det ingenting som tyder på det motsatte.

− Jeg trenger fin natur og en spennende jobb. Det har jeg her.

Bachelor i markedsføring

Dette studiet gir deg solide kunnskaper om merkevarebygging, markedskommunikasjon, salg, konsumentadferd og logistikk på en internasjonal arena. Kombinert med bedriftsøkonomiske emner og språk, gir studiet kandidatene et godt grunnlag for å forstå og jobbe i de internasjonale markedene.

Kandidatene kan gå videre på masterstudier. Opptakskravet til det enkelte studiet må studenten undersøke selv.

For å kvalifisere til Master of Science in Business (Siviløkonom) kreves det en konkret sammensetning av valgemner. Ta kontakt med studieveileder for mer informasjon.

>> Se studieprogramside

Siviløkonom

Med en masterutdanning i økonomi og administrasjon får du ikke bare en grundig forståelse av hvordan økonomi, administrasjon og ledelse fungerer. Du vil også få en bred og svært anvendelig kompetanse som åpner opp for veldig mange ulike typer jobber.

>> Se studieprogramside

Ansattbilde: Martin Olsen