Livet som korrespondent i Ukraina

Dame står foran et bilde av seg selv. Hun har sort genser og halvlangt blondt hår. På bildet i bakgrunnen ser vi henne med hjelm og mikrofon.
Livet som korrespondent i Ukraina
– Jeg har aldri kjent på frykt, men jeg har kjent på ubehag, forteller Kari Skeie i NRK.

Kari Skeie er utenrikskorrespondent for NRK i Ukraina. Nylig besøkte hun Nord universitet, hvor forelesningssalen ble fylt opp av studenter og ansatte.

Publikum fikk anledning til å stille henne spørsmål undervegs, og spurte blant annet om hvordan hun oppfatter krigen i Ukraina, og om hennes erfaringer som korrespondent.

– I starten syntes jeg det var ubehagelig å legge meg fordi flyalarmene gikk hele tiden. Man sover generelt dårlig om natta, forteller Kari Skeie.

Man sover generelt dårlig om natta.

Kari Skeie, NRKs utenrikskorrespondent i Ukraina

Unormalt normalt

Skeie utdypet mellom annet hvordan det er å bo i hovedstaden i Ukraina.

– Det å bo i Kyiv er en rar opplevelse. Folk går på jobb og skole. Kaffebarer er åpne. Samtidig går flyalarmene med jevne mellomrom. Likevel er ikke folk rundt meg. Naboene mine sier til meg «Kari, hvis du blir redd, kan du komme opp til oss. Vi kan lage pannekaker til deg». Jeg tror at hvis menneskene rundt meg hadde vært bekymret, hadde jeg også vært det, forteller hun.

Naboene sier til meg: Kari, hvis du blir redd, kan du komme opp til oss. Vi kan lage pannekaker til deg.

Kari Skeie

Skeie har reist mye rundt i landet siden hun flyttet dit i februar. Da de overnattet i Kharkiv, øst i Ukraina, våknet de opp av at en bombe hadde blitt sluppet 200 meter lengre ned i gata.

– Men det var ingen som sprang ned i resepsjonen på hotellet der de bodde. Folk gikk på jobb som normalt. Det vi gjorde, var at vi byttet hotell, sier Skeie.

Kunnskaper om russisk

Som utenrikskorrespondent har hun vært med ukrainske styrker og vært vitne til at de har avfyrt missiler mot Russland. For å få til en slik avtale må de få godkjennelse fra det ukrainske forsvaret i forkant.

Skeie utfører intervjuene med ukrainerne på russisk.

– Jeg tror nok at jeg har fått denne jobben fordi jeg kan russisk, og fordi jeg har tatt studier om Øst-Europa, sier Skeie.

Det er blandede følelser blant ukrainerne om bruken av russisk, opplyser hun.

– Noen ukrainere har fortalt meg at da de la seg den 24. februar 2022, sluttet de å snakke russisk. Andre har russisk som morsmål, og bruker det. Det er ikke slik at det er et entydig svar på ukraineres holdninger til det russiske språket.

Ønsker å fortsette

Skeie har fri to uker. Etter det skal hun tilbake for å dekke landet. Kontrakten for korrespondentjobben går ut på slutten av året. Skeie håper å få være i Ukraina litt lenger.

– Jo lenger du er der, jo mer skjønner du, sier hun.

Journalistikk på Nord universitet

Nord universitet tilbyr bachelor i journalistikk og master i journalistikk og kommunikasjonsarbeid. Utdanningene er praksisnære og kvalifiserer til jobb som journalist eller kommunikasjonsarbeider.

Universitetet har også en forskningsgruppe som heter Journalistikk og nye medier. Gruppa er aktiv og forsker blant annet på journalistisk praksis, lokaljournalistikk, spill og sosiale medier.