Mathilde kapret drømmejobben nesten ett år før masteren var i boks

Mathilde Fjelde

Attraktiv kompetanse: Mathilde Fjelde gikk ut fra Handelshøgskolen ved Nord universitet våren 2022, etter å ha gjennomført studiet som i dag heter Master i bærekraftig ledelse og arktiske perspektiv. Foto: privat.

Mathilde kapret drømmejobben nesten ett år før masteren var i boks
Nå har hun ansvar for å kjøpe inn varer for flere millioner hos Aker Solutions. – Det er en kul og kompleks bransje som prøver mye nytt for å nå bærekraftsmål.

Mathilde Fjelde har i dag tittelen Package Responsible Buyer hos Aker Solutions i Oslo. Her er hun tilknyttet innkjøp- og logistikkavdelingen, og jobber i prosjekter.

Det betyr i praksis at hun fungerer som en «mini prosjektleder» med ansvar for å gjøre bestillinger og følge opp leverandører, samtidig som hun jobber tett med ingeniørene i selskapet.

Akkurat nå handler det blant annet om å få bestilt gulv, dører og alt av vegger til fire oljeplattformer som er under bygging. Det sier seg selv at det handler om store beløp. Veldig store.

– Det er mange hensyn å ta, som for eksempel pris, kvalitet, byggested, frakt og leveringstid, sier hun.

Ville favne bredt

– Jeg startet med en bachelor i HR fra Bergen, men ønsket å gå bredere. Masteren virket fremtidsrettet, og jeg likte at den hadde både et bærekraftsfokus og et globalt fokus, sier stavangerjenta, som allerede hadde bestemt seg for at hun ville inn i industrien.

– Kanskje fordi jeg kommer fra Vestlandet, og mange i familien min jobber i olje- og energisektoren. Generelt syntes jeg store næringer virket spennende, sier hun.

Kvinne med hjelm, vernebriller og kjeledress med fjord og sol i bakgrunn. Foto
En solskinnshistorie: Mathilde Fjelde kapret drømmejobben lenge før masteren var i boks. Hun oppfordrer andre til å lete systematisk, og ikke være redd for å søke. Foto: privat.

Spennende gjesteforelesere

Gjennom studiet fikk hun innblikk i mange ulike næringer. Hun forteller om stort utbytte av gjesteforelesere fra selskaper med sentral posisjon, både i Norge og ute i verden.

– Jeg festet meg mest ved energibransjen og fiskeri, sier hun.

Også ledelse generelt og fremtidens ledere var nyttig kunnskap å ta med seg videre.

Under studiet hadde hun internship hos FK Bodø/Glimt.

– Det var utrolig lærerikt å se deres bærekraftsfokus og deres jobb for å finne sin plass i samfunnet. Samtidig hadde vi ledelsesfag på skolen. Det var en god kombinasjon.

Søkte tidlig og målrettet

I jakten på jobb gikk hun rett inn på selskap som virket attraktive, og så hvilke stillinger som lå ute.

– På høsten var det mange stillinger ute med oppstart i august året etter. Det var nok med tanke på rekruttering, sier Mathilde, som oppfordrer andre til ikke å være redd for å søke.

Da jobben var i boks, kunne hun fokusere helt og fullt på å bli ferdig med masteroppgaven, vel vitende om hvor hun skulle flytte og hva hun skulle gjøre.

– Det sparte meg for mye stress, sier hun, som skrev sin master om IT-bransjen.

Får reise mye

Det første året i ny jobb handlet både om oljefelt i Barentshavet og Offshore Wind utenfor Storbritannia. Hun har reist og sett mye, og jobbet litt fra selskapets kontor i England. Nå har hun fått ny stilling internt, og forteller om reiser for å besøke leverandører over hele verden.

– Noen tenker at det er et merkelig valg av bransje for en som er opptatt av bærekraft, men slik tenker ikke jeg. Nå får jeg være der det skjer, og se endringer i markedet på nært hold. Jeg visste jo at bransjen var stor, men jeg ante ikke hvor kompleks den daglige driften er, sier hun.

– Det skjer så mye rundt deg, og du blir en del av store prosesser. Jeg gleder meg til alle mulighetene fremtiden bringer, avslutter Mathilde Fjelde.

Bærekraftig ledelse og arktiske perspektiver, samlingsbasert

Oppstart: Høst 2024
Studielengde: 2 år
Søknadsfrist: 15. april 2024

På dette studieprogrammet vil du lære å forstå sammenhengen mellom økonomi, samfunn og natur, og utvikle ferdigheter som er avgjørende for å kunne lede bedrifter og organisasjoner, eller som medarbeider bidra i prosesser til å finne smarte, ansvarlige og bærekraftige løsninger på utfordringer.

Programmet er samlingsbasert, og egner seg også for deg som ikke er utdannet økonom.

>> Se studieprogramside