– Nesna er et veldig godt studiested

Wanja Skog Hermansen, Awaz Hassam Kassim og Kathrine Øines Dishington Johnsen.
– Nesna er et veldig godt studiested
Alle tre kombinerer nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning med familieliv og litt jobb. Ei suksessoppskrift.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Praten sitter løst, smilene er brede og fremtidsplaner diskuteres når Awaz Hassam Kassim (29) fra Syria, Kathrine Øines Dishington Johnsen (36) fra Vesterålen og Wanja Skog Hermansen (22) fra Nesna møtes.​ Miljøet på Nesna er lite og godt, og her kjenner alle studentene hverandre.
De tre møttes da de valgte å ta nett- og samlingsbasert grunnskolelærerutdanning 5-10 på Nesna​. Utdanningsvalget anbefaler de mer enn gjerne til andre.

– Jeg går fjerde år nå. Vi har fysiske samlinger her på Nesna og noen nettsamlinger i tillegg. Jeg har ei datter på seks år, og jobber i tillegg til at jeg tar utdanning, forteller Johnsen, som nå er bosatt på Utskarpen.

Utdanningen er et fulltidsstudium, men ettersom det er nett- og samlingsbasert gir det mye fleksibilitet.

Mange jobbtilbud allerede i studietiden

Grunnskolelærere er attraktive i arbeidsmarkedet. Det merket studentene tidlig.

– Jeg har fått mange jobbtilbud allerede. Og praksisskolene er flinke til å signalisere at de ønsker å beholde oss når studiene er over, sier Johnsen.

Wanja Skog Hermansen, som selv har fått to barn under studietiden, gleder seg til å jobbe med ungdommer fra 5. til 10. trinn. Hun har matematikk, spesialpedagogikk og samfunnsfag i fagkretsen og synes det er spennende å jobbe med en aldersgruppe som er i brytning. Hun trives så godt som student at hun vurderer å studere videre før hun begynner å jobbe.

– Jeg vurderer å ta rådgivning eller spe på med flere fag.

Kom fra Syria, bodde i Harstad, forelsket seg i Nesna

Awaz Hassam Kassim ante ingenting om at han skulle ende opp på Nesna da han kom fra Syria. Han bodde i Harstad først. Han begynte på grunnskolelærerutdanningen på Nesna, og forelsket seg på flere vis. Ikke bare likte han studiene, lærerne, oppfølgingen og stedet. Han fant sannelig også kvinnen i sitt liv.

– Jeg forelsket meg i Nesna, smiler 29-åringen, som nå har etablert egen familie der.

– Jeg har aldri følt på ensomhet her. Det kan man gjøre som student på større steder. Folk og ansatte er rause, inkluderende og hjelpsomme.
Han ser frem til å ta fatt på lærerjobben når han er ferdig, og han ønsker å undervise i fagene han har valgt; matematikk, naturfag og kroppsøving.

Wanja Skog Hermansen og Awaz Hassam Kassim i ei trapp.
Foto: Nina Kjeøy

Sosialt og kreativt

I tillegg til å være student, er Wanja Skog Hermansen leder av Studentsamfunnet på Nesna. De er en organisasjon som skal sikre trivsel for studentene.

– Vi arrangerer aktiviteter og sammenkomster for studenter når det er samlinger. Og så kan studentene ta kontakt og vi hjelper til med å finne lokaler for ulike aktiviteter og kan også gi økonomisk støtte til studentaktiviteter.

De tre studentene er enige om at det er mer enn nok å finne på. Undervisningen legges opp på en måte som gjør at alle blir kjent. Og det står ikke på kreative forslag når det kommer til aktiviteter man kan gjøre sammen.

–​ Vi er 65 i klassen og vi har fått venner for livet, sier trioen.

Grunnskolelærer-utdanning master

Studiepoeng: 300
Studiested: Bodø, Levanger og Nesna
Organisering: Heltid / nett- og samlingsbasert
Opptakskrav: Generell studiekompetanse med spesielle opptakskrav

Du må enten ha:

• ​gjennomsnittskarakteren 3 eller bedre i norsk (393 timer) og gjennomsnittskarakteren 4 eller bedre i matematikk (fellesfag 224 timer)
  • ​​minst 35 skolepoeng.

eller

• ​gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i norsk (393 timer) og gjennomsnittskarakter 3 eller bedre i matematikk (224 timer) og minst 40 skolepoeng.

>> Se våre lærerutdanninger ​​