Ny fleksibel master for barnehagelærere

Grete Johansen står foran Abra Cadabra barnehage.

Spennende organisering: Grete Johansen er pedagogisk leder i Abra Cadabra barnehage og sier at den nye, fleksible masteren ser spennende ut.

Ny fleksibel master for barnehagelærere
Nå kan du ta en nettbasert og fleksibel master for barnehagelærere ved Nord universitet.

– Dette er en pedagogisk master som har et todelt fokus: Det å utvikle kompetansen som praktiker i barnehagen og det å utvikle seg som pedagogisk leder eller styrer, sier Martin Per Samuelsson som er faglig ansvarlig for det nye studieprogrammet.

Nettbasert og fleksibel

Den toårige masteren er nettbasert og er lagt opp for å være fleksibel for studentene.

– Formidling av kunnskap skal skje gjennom korte videosekvenser som legges på nett, forteller han.

Det betyr at studentene selv kan velge når de vil følge forelesningene, det vil være fullt mulig å studere på kveldstid eller i helger.

I tillegg legges det opp til å etablere såkalte seminargrupper der man kan diskutere, delta i gruppearbeid og få innspill fra fagansatte. Også dette blir fleksibelt.

– Vi legger opp til å ha seminargrupper fysisk i Bodø og i Levanger, men også på nett. Studentene velger selv hvilken gruppe de vil delta i. Det betyr at man kan ta alt nettbasert eller komme på fysiske gruppesamlinger hvis man ønsker det, sier Martin Per Samuelsson.

– Et spennende masterløp

Grete Johansen er pedagogisk leder i Abra Cadabra barnehage i Levanger. Hun mener den nye masteren for barnehagelærere ser spennende ut.

– Dette er absolutt i en gate jeg kunne sett for meg. Det som gjør dette særlig interessant er den fleksible organiseringen med mulighet for å se forelesninger på video uavhengig av tid og sted. Jeg har jo også videreutdanning jeg kan søke om å få innpasset, sier Johansen.

Master gir trygghet

Martin Per Samuelsson forteller at nasjonale undersøkelser viser at det å ta en mastergrad gjør barnehageansatte tryggere i oppgavene de har på jobb.

– Tanken med denne utdanninga er å styrke praksisutøveren. I tillegg til økt trygghet på jobb kan en mastergrad gi deg høyere lønn. Studieprogrammet kan også kvalifisere for videre akademiske studier, forteller Samuelsson.

Arbeidskrav i barnehagen og mulighet for utveksling

Det er ingen praksis knytta til studieprogrammet, men det er to arbeidskrav som skal gjennomføres i en barnehage.

De som ønsker kan dra på utveksling til utlandet i tredje semester.

Master i barnehagepedagogikk

Ta en master i barnehagepedagogikk! Dette studiet passer for deg som har en bachelor i barnehagelærerutdanning, og som vil videreutvikle deg.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 120