I Bodø kan studentene fra høsten 2024 velge mellom å følge undervisningen på campus hver dag, eller de kan velge en nett- og samlingsbasert form.
Tilfeldigheter førte til læreryrket
En som har bestemt seg for å søke, er Richard Tjelta på 42 som bor på Sortland og jobber på Sortland ungdomsskole. Han er ansatt som ufaglært lærer. Tjelta endte opp som lærer da han fikk nyss i at skolen trengte folk.
– Jeg snakket med rektor på fredag og mandagen etter var jeg på jobb, sier Tjelta, som forteller at han ikke har sett seg tilbake etter dette.
Men Tjelta mangler noe vesentlig for å få både lønna han fortjener og fast jobb: utdannelse. Derfor skal han søke grunnskolelærerutdanningen for 5-10 trinn ved Nord universitet i Bodø fra høsten 2024.
Klassens klovn skal bli lærer
– Mine gamle lærere vil nok le seg i hjel, da jeg tror lærer var det siste de så for seg når det gjaldt meg, sier Tjelta, som påstår han var klassens klovn og som til tider kunne gi lærerne grå hår.
Hva er det beste med å undervise de litt eldre barna?
– Det er utrolig kult og gøy og givende når ungdommene mestrer nye ting. Det er også veldig stas å jobbe med ungdommer som har hele livet foran seg, sier Tjelta, som ikke ser mørkt på å ta fatt på en femårig utdanning selv i voksen alder.
Jeg gleder meg til den dagen jeg har papirene og beviset på at jeg er lærer på ordentlig.
Richard Tjelta
Økonomisk støtte til studiene
Tjelta er klar over at Sortland kommune har gode ordninger for ansatte i kommunen som velger å ta en lærerutdanning, og at han kan bli støttet med inntil 375 000 kroner.
– Nå skal jeg få rektor til å sende en anbefaling til ledelsen i kommunen om at jeg bør få disse midlene, slik at jeg kan starte utdanningen uten å lide for stort økonomisk tap, sier han.
Tjelta må ha en del fri fra jobb for å reise til Bodø på samlinger, samt for å kunne følge obligatorisk undervisning mellom samlingene.
– Det er herlig å lære nye ting, og jeg gleder meg til å starte, sier Tjelta optimistisk.
Fra lover og paragrafer til klasserommet
Ei som definitivt ikke skulle bli lærer, er Amalie Pauline Steindal Johansen (25) fra Vesterålen. Hun skulle bli advokat, og planla å studere juss i Tromsø. Men tilfeldigheter førte henne til skolen og en vikarjobb.
– Kontaktlæreren sa til meg etter at han hadde sett meg undervise: «Amalie, du må jo bli lærer. Dette kan du». Som sagt, så gjort, sier Johansen, som nå går andre året på grunnskolelærerutdanningen og stortrives.
– Jeg elsker å se elevene mestre nye ting. Det er lite som slår akkurat den følelsen.
Hun gleder seg til å bli ferdig med utdannelsen sånn at hun kan få en egen klasse å ha ansvaret for.
Bodø er en knallbra studentby
Johansen skryter av Bodø som studentby, og synes det er topp å være student ved Nord universitet.
– Det er akkurat passe stort i Bodø for meg. Her forsvinner du ikke i mengden, sier hun.
Hun forteller at det er det lett å engasjere seg i studentforeningen og andre sosiale ting. Selv er hun med i studieprogram-rådet, samt at hun er rollemodell for lærerutdanningene.
Vil ha gode kolleger i fremtiden
– Jeg vil bruke min stemme til å påvirke unge mennesker til å velge lærerutdanning og læreryrket, som er verdens viktigste yrke, sier hun.
Hun mener selv det er hennes og andre lærerstudenters plikt å snakke opp lærerutdanningene.
– Jeg vil ha mange gode lærerkolleger i fremtiden, og da må jeg saktens jobbe for å få det til å skje, smiler hun.
Grunnskolelærerutdanning master 5-10, nett og samlingsbasert eller campusbasert - Bodø
Studiepoeng: 300
Studieform: Heltid
Studielengde: 5 år
Språk: Norsk
Studiested: Bodø