– Ta vare på hverandre

Kvinne rektor med alvorlig ansiktsuttrykk - i bakgrunn universitetscampus. Foto

Vis omtanke for hverandre: - Vi oppfordrer alle til å vise omtanke og respekt for hverandre i denne situasjonen, og til å ta vare på hverandre., sier rektor Hanne Solheim Hansen. Foto: Espen Hansen Kvikstad.

– Ta vare på hverandre
– Vår viktigste prioritet nå er å ivareta studenter og ansatte som er berørt av denne hendelsen, sier rektor Hanne Solheim Hansen.

Onsdag 10. april ble det igangsatt en leteaksjon etter en savnet student i Åselidalen i Bodø. Den savnede studenten er nederlandsk og er student ved Fakultet for biovitenskap og akvakultur ved Nord universitet. Helt siden studenten ble meldt savnet, har politi og mange andre eksperter bidratt i leteaksjoner i området, så langt som forholdene har gjort det mulig å lete.

I ellevetiden torsdag 11. april endret politiet status i redningsaksjonen til søk etter antatt omkommet. Studenten er fortsatt savnet.

– Det pågår stadig en leteaksjon etter en savnet student, og politiet har dessverre konstatert at situasjonen er alvorlig. Politiet leder leteaksjonen, og vi er takknemlige for innsatsen de gjør sammen med flere ressurser fra offentlige og frivillige organisasjoner. Vår viktigste prioritet nå er å ivareta studenter og ansatte som er berørt av denne hendelsen.

– Vi har tilgjengelige ressurser for medstudenter og ansatte som trenger støtte og hjelp. Vi har etablert et møtested hvor de kan samles og snakke om det som har skjedd. Prest og studentrådgivere fra Studentinord vil være til stede her. Kommunens kriseteam bidrar også med å ivareta de berørte.

– Vi har vært i kontakt med familien til den savnede studenten. Vi oppfordrer alle til å vise omtanke og respekt for hverandre i denne situasjonen, og til å ta vare på hverandre.

Har etablerert møtested på campus

For studenter og ansatte som ønsker et møtested, vil Lugaren i hovedkantina i Bodø være åpen fredag kl. 12.00-15.00. Her kan de som ønsker det være sammen med andre og få noen å snakke med. Lørdag og søndag er det møtested i Alexandria kl. 12.00-15.00.