– Utdanningen gir deg faglig tyngde

Kjetil Rakkenes Anda

Jackpot: Kjetil Rakkenes Anda traff ikke bare blink i valg av utdanning. Valget gjorde nemlig at han under studiene ved Nord universitet også traff sin kjære, som han nå er gift med. Hverdagen tangeres nå mellom jobb i AN og familieliv. Foto: Lise Fagerbakk

– Utdanningen gir deg faglig tyngde
Kjetil Rakkenes Anda i Avisa Nordland traff jackpot da han valgte journalistutdanningen i Bodø. Nå kan også DU utdanne deg – samtidig som du er i jobb.

Journalistutdanningen ved Nord universitet har utviklet et nytt, samlingsbasert studium i journalistikk. 30 studiepoeng fordelt på tre år gjør at du kan studere journalistikk på deltid.

Studiet er spesielt utviklet for personer som er i full jobb rundt om i landets avisredaksjoner.

Trives: Kjetil Rakkenes Anda trives i journalistrollen, og i Avisa Nordland.

– Dersom du jobber i en redaksjon, men mangler formell kompetanse, er dette studiet for deg. Det er også for deg som har lyst til å prøve en ny jobb, sier Birgit Røe Mathisen, professor i journalistikk og prosjektleder for det nye studiet.

Studiet er utviklet i samarbeid med Nordnorsk Redaktørforening og Landslaget for lokalaviser (LLA).

Vil heve kompetansen

Sjefredaktør Steinulf Henriksen i Folkebladet på Finnsnes, er ikke i tvil om at han ser forskjell på ansatte i redaksjonen med og uten formell utdanning.

– Jeg har personlig sett hvor viktig det er med utdanning. Mange har ikke den faglige utdanningen og jeg ser forskjell på dem. Men ofte blir det vanskelig å hoppe av jobb for å utdanne seg. Derfor er denne så genial. Du kan jobbe samtidig som du tilegner deg et faglig grunnlag, rett og slett en innføring i yrket. Det er viktig med pressejuss, etikk og kildekritikk, sier Henriksen.

Henriksen er også leder i Nordnorsk Redaktørforening. Han sier nyheten om denne nye journalistutdanningen er meget godt mottatt.

– Det var full tenning med en gang. Nordnorsk Redaktørforening ønsker å heve kompetansen. Mange journalister føler det selv, sier han.

Bli en drøm for nyhetssjefen

Anda er ikke i tvil om at han valgte rett utdanning, da han helt tilfeldigvis fulgte med en kamerat nordover til Bodø.

– Jeg var ung og fri, og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Da en kamerat spurte om jeg ville bli med til Bodø for å utdanne meg til eiendomsmegler, ble jeg med, men utdanningen fristet ikke. I stedet begynte jeg på journalistutdanningen.

– Jeg hadde ikke tenkt på det før, men jeg har alltid vært samfunnsengasjert, fulgt med på nyhetene og er glad i å skrive. Jeg kjente med en gang at dette var rett. Det var jackpot, sier Anda.

Vær god på veldig mye forskjellig. Da blir du en drøm for en nyhetssjef.

Journalist Kjetil Rakkenes Anda, Avisa Nordland

Allerede første semester begynte han å frilanse parallelt med studiene. Det ga mersmak. Han ser stor nytte av sitt faglige grunnlag.

– Skal du begynne å jobbe som journalist, er det viktig at du viser initiativ og tar mulighetene som byr seg. Med en utdanning, får du en faglig bunn når det gjelder etikk, kildekritikk og samfunnskunnskap. Dette siste er ofte en svakhet. Kunnskap om samfunnet - og språk. Dette er kompetanse du bør ha, da avisene har et samfunnsansvar. Inne i yrket er også hurtighet viktig, sier Anda, som etter endt journalistutdanning i 2015, har vært journalist, videojournalist, frontsjef og nyhetsredaktør.

Nå jobber han dels med video og streaming, og dels som skrivende journalist.

Denne multimediavirkeligheten er noe den nye utdanningen har tatt inn over seg.

Professor: Birgit Røe Mathisen mener landets redaksjoner nå har en unik mulighet til å løfte den redaksjonelle kompetansen.

Grunnleggende

– Digital kompetanse er grunnleggende for alle journalister. Det får studentene del i på dette nye deltidsstudiet, på samme måte som i bachelorutdanninga. Studiet gir innføring i både lyd, tekst og bilde, sier Birgit Røe Mathisen.

Utdanningen har falt i smak i alle nødvendige samfunnsledd.

– Jeg har også nevnt den nye utdanningen i Redaktørforeningen. Der var tilbakemeldingene at jøss, dette blir spennende å følge med på. Så jeg tror vi treffer en nerve, sier Henriksen.

Begeistringen nådde ikke minst Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, som etter søknad delte ut syv millioner kroner til journalistutdanningen for å utvikle det nye studiet.

Etter studiet kan du søke på bachelor i journalistikk og å få innpasset emnene fra grunnstudium i journalistikk.

Du får blant annet følgende kunnskap ved å ta utdanningen grunnstudium i journalistikk:

• bred kunnskap om journalistrollen og redaksjonelle prosesser og rutiner, verktøy og metoder
  • bred kunnskap om det etiske rammeverket
  • faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan beherske relevante verktøy, teknikker og sjangre innenfor journalistikk
  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan reflektere rundt journalistikkens samfunnsrolle

Grunnstudium i journalistikk

• Oppstart: Vår 2024