– Veien blir til mens du går

Portrett av kvinnelig student
– Veien blir til mens du går
Karen Kirstine Østerhus bar på en drøm om å bli dyrlege. Men så var det dette med tilfeldighetenes spill, da.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

– Det at jeg i dag har en bachelor i havbruksdrift og ledelse, er egentlig en stor tilfeldighet. Det er kanskje den tilfeldigheten, eller det valget, som har hatt størst påvirkning på livet mitt så langt.

Det sier Karen Kirstine Østerhus fra Lillesand. For fem år siden flyttet hun til Bodø først og fremst for å realisere jentedrømmen om å bli dyrlege og spesialist på hest.

– Det er rart å tenke tilbake på, for jeg var helt uvitende om at drømmen et knapt halvår senere skulle bli erstattet av noe helt annet: havbruk, fiskeoppdrett, smolt, merder, nøter og settefiskanlegg. Fram til da var alt dette fremmedord for meg, sier hun.

Lysten på å studere for en jobb i havbruksnæringen ble vekket av begeistra medstudenter med et brennende engasjement for havbruksnæringen, forteller Karen.

I dag jobber hun som regionansvarlig for STIM A/S på Leknes i Lofoten, med ansvar for salg og kundeoppfølging. Bedriften er blant annet hovedleverandør av legemidler til havbruksnæringen, med fiskehelse- og miljøavdeling og stor forskningsaktivitet.

Karen er evig optimist

– Studietiden handlet for meg om mye mer enn studier, forelesninger og eksamen. Jeg var en evig tidsoptimist, hadde alltid dårlig tid og altfor mange baller i luften, sier hun.

Aktivitetsnivået kan ta pusten fra noen og enhver. For plutselig var Karen ikke bare leder av studentarrangementet Havets Døgn, men også nestleder i studentforeningen, studentambassadør, kursleder, bartender, og så student, da.

Men engasjementet i studietiden har virkelig betalt seg.

– Det ga meg mulighet til å bli kjent med likesinnede, på tvers av klasser, fakultet og kull. Dette er personer jeg i dag ser på som gode venner, og hvor mange også er en del av mitt profesjonelle nettverk.

Bred og etterspurt kompetanse

– Likevel føler jeg at den faglige kunnskapen jeg tilegnet meg i løpet av studiet har vært utrolig viktig.

– Det å koble teoretisk teknologi, fysiologi, vannkjemi, ernæring, bedriftsøkonomi og forvaltning opp mot praktisk læring i praksisperioden og så videre ut i arbeidslivet gir en bred og svært ettertraktet kompetanse, sier Karen.

Hennes aller beste råd til nye studenter:

– Husk at veien blir til mens du går, og at mange spennende muligheter dukker opp når du trår utenfor komfortsona!

Navn: Karen Kirstine Østerhus

Jobb: Regionansvarlig for STIM A/S