Søk på videreutdanninger

Veiledningspedagogikk

Ledige studieplasser

Her gjennomføres det løpende opptak hvor søknadsmuligheten er forlenget i en periode for å fylle opp ledige studieplasser.

  • Lenke til studieprogramside

    Studiested: Tromsø
    Studiepoeng: 15
    Studieform: Samlingsbasert, deltid

    Er du skoleleder eller leder i barnehage og ønsker å øke din juridiske kompetanse? Juss for ledere er en videreutdanning basert på rammeverket for styrer- og rektorutdanningen. Lederes læring og kompetanseutvikling på det juridiske området står sentralt, og i løpet av studiet skal deltakerne prøve ut kunnskaper i egen organisasjon. 

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 30
    Studieform: Nett- og samlingsbasert

    Er du utdannet trafikklærer og vil dele dine erfaringer med fremtidens yrkessjåfører er dette studiet for deg! Har du erfaring som yrkessjåfør har du mye kunnskap om både yrket ditt og det å kjøre i trafikken. Studiet går over ett semester og gir deg kompetanse som trafikklærer for tunge kjøretøy.

Søknadsfrist 15. mai

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Kirkenes
    Studiepoeng: 5
    Studieform: Samlingsbasert, deltid

    Helse - og omsorgstjenestene står ovenfor mange små og store og utfordringer. Behovene for helsetjenester er i endring, forventningene til kvalitet og sikkerhet øker, samtidig som det er knapphet på ressurser. Innovasjon og teknologi er en sentral del av arbeidet for å kunne håndtere disse utfordringene, og her er helse- og omsorgspersonell viktige endringsagenter. Ansatte i helsetjenestene er de som står nærmest behovene, både på pasient- og systemnivå. Det trengs både ledere og ansatte i helsesektoren som kan identifisere og ta tak i nye muligheter, gjennomføre innovasjons-prosesser, og skape engasjement for endring hos sine kollegaer.

    Kurset Helseinnovasjon i praksis gir deltakerne grunnleggende kunnskap om innovasjon og utvikling i helsesektoren, samt verktøy for hvordan man kan identifisere utfordringer og gjøre de om til muligheter gjennom et innovasjonsperspektiv. Deltakerne får både innsikt i teori om innovasjon samt praktisk erfaring gjennom aktiv deltakelse i tverrfaglig/tverrprofesjonelt teamarbeid.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 20
    Studieform: Samlingsbasert

    Utdanning av utrykningsinstruktører skal bidra til at operativ kompetanse i akuttetater blir tilegnet, vedlikeholdt og videreutviklet. Trafikklæreren har gjennom utdanning og yrkespraksis ervervet en unik trafikkfaglig kompetanse. Studiet bygger på denne kompetansen slik at trafikklærere kan bidra i opplæringen av utrykningsførere.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 30
    Studieform: Samlingsbasert

    Utdanning av utrykningsinstruktører skal bidra til at operativ kompetanse i akuttetater blir tilegnet, vedlikeholdt og videreutviklet.

    Studiet tar gjennom teori og praktiske øvinger sikte på å tilføre den faglige, pedagogiske og didaktiske kompetanse som trengs for å gjennomføre og organisere opplæringen i samsvar med opplæringsforskrift og læreplan for kode 160.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 15
    Studieform: Samlingsbasert

    I dette samlingsbaserte studiet får du kompetanse som MC-lærer og utvikler din ferdighet, kunnskap, motivasjon og kompetanse knyttet til kjøring, undervisning og evaluering av motorsykkelføreropplæring. Studentene skal utvikle trafikkfaglig og didaktisk kompetanse knyttet til føreropplæring i motorsykkelklassene samt moped.

  • Lenke til studieprogramside

    Studiested: Bodø, nettstudier
    Studiepoeng: 30
    Studieform: Samlingsbasert, deltid

    Studiet er en yrkesrettet utdanning, spesielt utviklet for regnskapsførerbransjen, som sammen med vårt studium Statsautorisert regnskapsfører 2 tilfredsstiller teorikravet til å bli statsautorisert regnskapsfører.

  • Lenke til kursets nettside
    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 0 (kurs)
    Studieform: Kurs, to dager

    I forbindelse med innføring av den nye førerkortklassen for motorsykkel, klasse A2, er det også innført krav til opplæring for utvidelse fra A2 (mellomklasse) til A. Det er i den forbindelse stilt krav til trafikklæreren som skal forestå opplæring i henhold til trafikkopplæringsforskriften § 9-12 utvidelse fra klasse A2 til A. Krav om tilleggsutdanning er hjemlet i § 6-5 Spesielle krav til undervisningspersonell – klassene A1, A2 og A.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Namsos
    Studiepoeng: 15
    Studieform: Samlingsbasert

    Er du lærer i barnehage- eller skolesektoren og ønsker å utvikle din kompetanse i veiledning? Da kan dette studiet være aktuelt for deg!

    Studiet gir formell kompetanse innenfor veiledningsfeltet generelt og tilfredsstiller nasjonale krav som stilles om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.

  • Kompetanse for kvalitet er navnet på videreutdanning av lærere som er finansiert gjennom Utdanningsdirektoratet. Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter lærere som har god faglig og pedagogisk kvalitet i undervisningen.

  • Satsningen Videreutdanning for barnehagelærere er finansiert gjennom Utdanningsdirektoratet. Det er viktig for barn og unges læring, mestring og trivsel at de møter barnehagelærere som har god faglig og pedagogisk kvalitet.

    Les mer om videreutdanning for barnehagelærere her.

    Du kan søke på disse videreutdanningene:

    Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.
    Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen.

Søknadsfrist 1. juli

  • Dersom du er kvalifisert til å studere ved høgskole/universitet kan du søke opptak som enkeltemnestudent. Som enkeltemnestudent får du studierett for ett semester. Mer om opptak som enkeltemnestudent finner du her.

    Alle enkeltemner som er åpen for søking finner du i emnesøk.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Nett
    Studiepoeng: 2,5
    Studieform: Nettbasert

    Kurset har som formål å gi studentene kunnskap om de grunnleggende reglene som regulerer forholdet mellom kommunalt og fylkeskommunalt folkevalgte, folkevalgte organer og deres respektive administrasjonsnivåer, med særlig vekt på kommuneloven og tilhørende forskrifter.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Nett
    Studiepoeng: 2,5
    Studieform: Nettbasert

    Måten forvaltningsorganer gjennomfører sin virksomhet på er sterkt lovregulert. Noen lover er generelle for hele forvaltningen, mens andre regler er spesifikke for enkelte fagområder.

    Kurset har som formål å gi studentene kunnskap om de grunnleggende reglene som regulerer hvordan forvaltningsvedtak fattes. Hovedfokus vil være på forvaltningsloven og offentleglova, men også særregler i andre lover vil bli behandlet. Videre vil det bli gitt en innføring i ulovfestede prinsipper for og begrensninger i adgangen til utøvelse av forvaltningsmakt.

    Ny forvaltningslov er under utarbeidelse i departementet, og ny lov kan bli vedtatt i løpet av 2024. Ikrafttredelse er usikkert.

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Nett
    Studiepoeng: 2,5
    Studieform: Nettbasert

    Verksemder set ofte i gang prosjekt ved endringsprosessar og innovasjon. Døme på prosjekt kan være introduksjon av nye tekniske system, kvalitetssikrings- prosessar, undersøkingar osv. Prosjekt kan være små og store, avdelingsinterne eller involvere samarbeid på tvers av verksemda eller i samarbeid med andre.

    Prosjektledelse handlar om å organisere, styre og leie tidsplan, økonomi og kvalitet på arbeidet, samt å få alle involverte til å jobbe saman om å nå gitte mål. Prosjektledelse handlar også om risikovurdering, kommunikasjon og forståing av organisasjonssammenheng.

Søknadsfrist 15. august

  • Lenke til studieprogram

    Studiested: Stjørdal
    Studiepoeng: 5
    Studieform: Samlingsbasert

    Studiet tar sikte på å tilføre lærere både trafikkfaglig og trafikkpedagogisk kompetanse. Dette for at målene for trafikalt grunnkurs kan nås. Planen dekker kunnskap en lærer må ha for å skape en kvalitetsmessig god undervisningssituasjon for elevene som skal ta trafikalt grunnkurs.

Søknadsfrist 15. november

Oppdatert
03.05.2024
Oppdatert av
videre@nord.no