Stor interesse for kurs i kommunalt beredskapssamvirke

Øvelse Nord helikopterredning
Stor interesse for kurs i kommunalt beredskapssamvirke
Store kriser og krig i Europa har aktualisert behovet for oppdaterte beredskapsplaner og kompetansepåfyll i kommunene, mener professor Odd Jarl Borch ved Nord universitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel.

Borch mener det kan forklare den store og akutte interessen for økt kunnskap om beredskapssamvirke i kommunene.

Nord universitet, som har planer om å etablere et nasjonalt innovasjonssenter for sikkerhet- og beredskap i Norge, har utviklet en kurspakke innenfor etter- og videreutdanning (EVU) i kommunalt beredskapssamvirke fra januar i år.

​Kurset måtte øke opptaket fra 30 til 40 plasser

– Det var 130 søkere fra hele landet til de opprinnelige tretti plassene, sier Borch. Nord universitet har derfor bestemt seg for å arrangere nye kurs utover høsten for å svare opp for den enorme interessen. Da vil en også dekke kompetansebehov innenfor digital sikkerhet og beredskap.

Brannsjefen i Træna på skolebenken

​En av de som følger kurset i Kommunalt beredskapssamvirke er teknisk sjef og brannsjef Morten Tøgersen i Træna kommune.

– Viktig med ny kunnskap: Teknisk sjef og brannsjef i Træna, Morten Tøgersen. Foto: Privat.

– Jeg har fått mer forståelse for hvordan en identifiserer en krise ut fra virksomheten og ansvaret man har. Ikke minst nå er dette kjempeviktig. Vi kommer rett ut av en pandemi og havnet i en ny krise med krigen i Ukraina.

Morten Tøgersen sier at han liker at kurset er fleksibelt og kan gjennomføres digitalt.

– Jeg har stor nytte i jobben min ved at vi møtes slik med kolleger fra andre kommuner som står midt oppe i de samme problemstillingene. Vi gir hverandre innspill til hvordan den kommunale kriseberedskapen hele tiden kan forbedres, sier Morten Tøgersen.

– Viktig at kommunene har oppdaterte beredskapsplaner

I dette EVU-emnet fokuseres det på risikovurdering og hvordan kommunene kan forberede seg på et bredt sett av krisetyper, blant annet ved å bygge opp en egenberedskap og systematisk kontinuitetsplanlegging.

– Samarbeid mellom mange aktører står sentralt i håndteringen av mange kriser. I kurset legges det særlig vekt på hvordan kommunene samarbeider seg imellom, og på samvirket med nødetater og andre beredskapsaktører både lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Borch.

Professor Odd jarl Borch, som leder NORDLAB, universitetets øvings- og testsenter innenfor sikkerhet og beredskap, sier det er vesentlig med faglig påfyll i disse tider.
– Det er viktig at kommunene har oppdaterte beredskapsplaner for alt som er av kritisk infrastruktur. Det gjelder eksempelvis mat, vann, energi,  transport og andre forsyninger når det er kriser. Oppdaterte beredskapsplaner er også viktig for å forberede seg på framtidige kriser. Vi vet at de kommer, sier Borch.

Ved NORDLAB​ på Nord universitet utvikler de nå en rekke skreddersydde kurspakker som skal dekke ulike sider av beredskapen i både offentlige og private virksomheter.

–​ Også vi ved universitetene må mobilisere for å dekke kompetansegapet,  sier Borch.

Odd Jarl Borch
Leder NORDLAB: Professor Odd Jarl Borch. Foto: Svein-Arnt Eriksen.

Kommunalt beredskapssamvirke

Studiepoeng: 7,5