Nord Master Plus - Forskerskolen

Er du på første semester på en mastergrad ved Nord universitet, og er nysgjerrig på hva en videre akademisk karrierevei innebærer?

Nord Master Plus er Nord universitet sin forskerskole for masterstudenter. Programmet passer deg som har motivasjon, faglig kapasitet utover ordinære studier og kan vise til gode karakterer.

Her vil deltakerne få muligheter til å utvikle sine faglige og personlige ferdigheter som vil være nyttige i studiene og i møtet med arbeidslivet.

Programmet består av tre fellessamlinger, tur til utenlands universitet/ forskningsinstitusjon og kontakt med et forskningsprosjekt eller forskningsgruppe innenfor relevant fagfelt.

Koblingen opp mot et forskningsprosjekt og fellessamlingene kan blant annet være en god forberedelse til masteroppgaven. Programmet varer fra januar til november 2024.

Nord Master Plus
  • Alle må søke via nettskjema. Fakultet ditt innkaller deretter de som er mest aktuelle til et intervju. Her vil vi også gjøre en kartlegging av hvilke forskningsprosjekter som kan være mest relevant for deg og dine interessefelter.

De som får tilbud om deltakelse i programmet, informeres om relevante forskningsprosjekter, og underskriver en avtale om deltakelse i programmet.

Merk! Studenter på fakultet for biovitenskap og akvakultur kan ikke søke om å bli med i denne interesseutlysningen.

Er det spørsmål i forbindelse med søknad og nettskjema kan du sende en epost til tor.e.aaneland@nord.no.

• Mange har deltidsjobber ved siden av studiene for å få økonomien til å strekke til.

Fellessamlinger, utenlandsreise og kontakt opp mot forskningsprosjektene er tidkrevende. På bakgrunn av dette gir deltakelse i programmet et stipend på 10 000,- kroner fra Nord universitet.

Utbetaling av stipendet fordeler seg på de to semestrene programmet varer.

• 12. Januar - Bodø

Kick-off

• Presentasjon av forskningsprosjekter
    • Forskning lokalt og internasjonalt
    • Hvordan tenker en forsker? Fokus på metodevalg, verktøy og etikk
    • Praksis - observasjonspraksis og konsultasjonsfunksjon

13. April - Bodø

Hva er mulighetene i en doktorgrad?

På tvers av disiplinære perspektiver gis studentene innsikt i forskning, studier og fremtidige jobbmuligheter.

• Hvor finner du informasjon om doktorgrader?
    • Hvordan formidle deg selv som en god kandidat?
    • Hvordan bygge en profil som skiller seg ut?

Reise - 3 dager

I september blir det en felles reise for deltakerne til et utenlandsk universitet/ forskningsinstitusjon. Konkret dato og destinasjon blir avklart senere. Målet med reisen er å få inspirasjon og et internasjonalt blikk på forskningsaktiviteter. Utgiftene til reisen dekkes av programmet.

Avslutning - heldags arrangement.

Deltakerne presenterer forskningsprosjektene de er tilknyttet.

• Formulere aktuelle problemstillinger man kan forske videre på fra prosjektene.
    • Akademisk skriving
  • Det å delta på Nord Master Plus skal være lærerikt og gi muligheter for kompetanse du vil ha nytte av både i og etter studietiden.

• Bedre kjennskap til og inspirasjon for akademisk karrierevei.
    • Sosiale og emosjonelle egenskaper gjennom tverrfaglig samarbeid
    • Kritisk tenkning
    • Selvrefleksjon
    • Presentasjonstrening