Vernepleie
Vil du bidra til at alle skal få like muligheter til gode og meningsfulle liv?
Bachelor i vernepleie gir deg unik kompetanse på funksjonshemming og tilrettelegging for god helse og samfunnsdeltakelse for mennesker i alle aldre og livssituasjoner.
Om studiet
Vil du bidra til at alle skal få like muligheter til gode og meningsfulle liv?
Bachelor i vernepleie er Norges eneste helse- og sosialfaglige profesjonsutdanning. Som vernepleier vil du få en unik kompetanse om funksjonsnedsettelser og forhold som skaper funksjonshemming.
Som vernepleier vil du ha varierte arbeidsoppgaver hvor du tilrettelegger for og bistår mennesker i alle aldre der de bor og lever sine liv: på skole, jobb, i fritiden og hjemme.
Vernepleiere tar utgangpunkt i den enkeltes ressurser og arbeider for å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet.
Som vernepleier vil du få særlig kompetanse innen:
- miljøterapeutisk arbeid
- habilitering og rehabilitering
- helsefremming og helsehjelp
Hva kan du jobbe som?
Som vernepleier får du en allsidig og attraktiv kompetanse.
Vernepleiere jobber ofte som miljøterapeuter og bistår mennesker i deres hverdagsliv i ulike deler av helse-omsorgs- og velferdstjenestene. Som vernepleier legger du til rette for at mennesker med fysiske, psykiske og sosiale funksjonsvansker får muligheter for deltakelse i samfunnet på lik linje med andre.
Du kan blant annet arbeide innen hjemmebaserte tjenester, barnevern, i spesialisthelsetjenesten og i skole- og barnehagesektoren.
Praksisstudier er en viktig læringsarena. Praksis utgjøre ca. 1/3 av studiet, og det er minst en praksisperiode hvert år. Minimum 30 uker av praksisstudiet skal være i direkte kontakt med brukere i reelle yrkessituasjoner. All praksis er veiledet. Det er læringsutbyttebeskrivelsene som styrer innholdet i praksisstudiene. Praksis gjennomføres på ulike arenaer innen helse-, oppvekst- og velferdstjenestene. Det er også muligheter for å gjennomføre praksis i utlandet.
I løpet av praksis skal studentene får erfaring med:
- Tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid
- helsefremming og helsehjelp
- Tilrettelegging, inkludering og deltakelse for personer med kognitive funksjonsnedsettelser og sammensatte bistandsbehov
- Innovasjon, dokumentasjon og kvalitetssikring
Nord universitet fordeler praksisplasser. Studentene har ikke anledning til å skaffe tilveie egne praksisplasser.
Mer informasjon om praksis finner du her: Praksis ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap (nord.no) og Praksis i bachelor i vernepleie (nord.no)
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse. Du kan lese om generell studiekompetanse på nettsidene til Samordna opptak.
Realkompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Du kan lese om kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Minimum tre av de fem årene med arbeidserfaring må være relevant for bachelor i vernepleie. Relevant erfaring vil være utøvelse av velferdstjenester (helse/sosial/oppvekst/kultur) i offentlig, privat eller frivillig sektor. Søkeren må ha arbeidet direkte med tjenestemottakere gjennom utdanning eller arbeid. Omsorg for eget barn/fosterbarn med spesielle utfordringer som innebærer ekstra oppfølging eller andre spesielle erfaringer knyttet til omsorg og tilrettelegging kan inngå i de tre årene med relevant arbeidspraksis.
Andre krav i løpet av studiet
For adgang til praksisstudier kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing
Et semester i utlandet?
Har du lyst til å ta en del av utdanningen din i utlandet? Du kan søke om å gjennomføre vårsemestret 2. studieår, 4.semester, i utlandet.
USA: Augsburg University, Minneapolis, USA
Du vil få mulighet for å sette sammen en pakke med bestående av ulike teoretiske og praktiske emner som i omfang tilsvarer et helt semester. Informasjon om aktuelle emner for vårsemestret 2026.
Søknadsfrist for et opphold å reise ut i vårsemestret 2026 er 1. september 2025.
Følg denne oppskriften for hjelp eller gå rett til Søknadsweb
Kortere internasjonale emner
Det er også mulig å søke på kortere utveksling der man tar et emne som kalles en BIP. BIP står for Blended Intensive Program, og kombinerer digitale seminarer med fysisk mobilitet.
Social Work in an International Context er et BIP samarbeid der Nord og tre andre partnere, Windesheim University of Applied Sciences i Nederland, UCLL University of Applied Sciences i Belgia og Centria University of Applied Sciences i Finnland, samarbeider om å planlegge og gjennomføre slike emner. Her kan finne mer informasjon om hvordan de er organisert, når neste mulighet til å delta er og hvordan studenter som har deltatt før opplevde å ta emnene.
Har du spørsmål eller trenger du veiledning? Bestill samtale om studentutveksling.
Det jobbes hele tiden med å få til nye utvekslingsavtaler. Alle nye avtaler vil bli lagt til på denne siden.
Du kan også lese mer om utvekslingsmulighetene dine her.
Etter avsluttet bachelorgrad kan du fordype deg innen et fagområde du er spesielt interessert i. Vernepleierutdanning kvalifiserer for mange ulike helse- og sosialfaglige videreutdanninger og masterstudier.
Hos oss kan du kan eksempelvis ta videre utdanning innen psykisk helsearbeid, folkehelsearbeid, demensomsorg, velferdsteknologi, sosialt arbeid, veiledning, musikkbasert miljøbehandling og kunnskapsledelse.
Kunnskapsområde 1 Profesjon, etikk og samarbeid
Kunnskap: Har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
Generell kompetanse: Har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Kunnskapsområde 2 Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering.
Kunnskapsområde: Har bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
Ferdighet: Kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
Generell kompetanse: Har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
Kunnskapsområde 3 Helsefremming og helsehjelp
Kunnskap: Har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom nasjonalt og globalt i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap som bidrar til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
Generell kompetanse: Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
Kunnskapsområde 4 Inkludering, deltakelse og rettigheter
Kunnskap: Har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
Ferdighet: Kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
Generell kompetanse: Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
Kunnskapsområde 5 Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon
Kunnskap: Har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg (i yrkesutøvelsen)
Generell kompetanse: Kan planlegge og gjennomføre nytenkning og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser og bærekraftig utvikling i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører