Brukte erfaringen som sykepleier i Norges tøffeste

To menn i bar overkropp bærer en båre langs en jernbane.

Tøff konkurranse: Magnus Nybakk Pettersen tok fjerdeplass i konkurransen "Norges tøffeste". Her er han sammen med vinner Styrk Eriksen. Foto: NRK

Brukte erfaringen som sykepleier i Norges tøffeste
Tidligere Nord-student, Magnus Nybakk Pettersen, har vist seg å være en imponerende deltaker i årets sesong av "Norges tøffeste".

– Det har vært veldig morsomt. Det er en artig opplevelse der du må konkurrere i absolutt alt, deler Magnus entusiastisk om deltakelsen.

24-åringen, som har bakgrunn som sykepleier og svømmer, tok med seg en unik kombinasjon av styrke, utholdenhet og omsorg til konkurransen. Dette viste han helt frem til finalen, der han endte med en fjerdeplass.

– Spennet i det man konkurrerer i er enormt og det er veldig gøy.

Magnus, som er utdannet sykepleier, avslører at hans favorittøvelser er de som utfordrer hans mentale og fysiske styrke.

– De øvelsene jeg mestret best er der man opplever ubehag, sier han.

– Vi hadde en øvelse der vi skulle isbade i nærmere tjue minutter. Den øvelsen var helt skreddersydd for meg og jeg var ferdig lenge før de andre. Det er sånt jeg liker.

Mann i badebukse som hopper ned i et kar fylt av isvann med havet i bakgrunn. Foto
Briljerte i konkurransen: Isbading var favorittøvelsen til svømmeren Magnus Nybakk Pettersen. Det har han god trening i fra tiden under pandemien der alle svømmehallene var stengt. Foto: NRK.

Videre avslører han at bakgrunnen som sykepleier hjalp ham å komme langt i konkurransen.

Sykepleieryrket gir mye trening i akuttsituasjoner.

Magnus Nybakk Pettersen, tidligere Nord-student

– Sykepleieryrket gir mye trening i akuttsituasjoner. Det gjør at jeg blir veldig klar og greier å ha mentalt overskudd i stressende situasjoner der det er mye som skjer, sier han.

– Dessuten er det en fordel å kunne se de andre deltakerne. Vi konkurrerer mot hverandre, men vi kommer ingen vei om vi også klarer å samarbeide.

Fra campus til kaserne

Magnus, som studerte sykepleie på Nord universitet, har gode minner fra studietida.

– Jeg har bare positive ting å si om studietida på Nord, sier han.

– Universitetet er stort nok til at kvaliteten på utdanninga holder høyt nivå, men samtidig er det ikke så stort at du blir bare en i mengden. Du blir sett og du får tett oppfølging.

I tillegg til det faglige, setter Magnus også pris på universitetets oppmuntring til studentengasjement utenom studieløpet.

– Universitetet tilrettelegger og oppfordrer også til at vi skal drive med studentarbeid i organisasjoner og fagforeninger, deler han.

– Det er veldig lett å få gjort noe ekstra utenom studieløpet.

Nå tjenestegjør Magnus i Skjold garnison, samme sted som Prinsesse Ingrid Alexandra. 24-åringen innrømmer at det har vært en overgang å venne seg fra livet som sykepleier til livet som soldat.

– Plutselig må du dele kaserne med en gjeng med folk som kommer rett fra videregående. Det er jo litt annerledes enn den hverdagen jeg er vant til, men jeg trives veldig godt likevel.

Soldater i felt på vinteren. Foto
Nytt liv som soldat: Magnus Nybakk Pettersen er i førstegangstjeneste i Skjold garnison, som snart blir hetende Narvikbataljonen. Foto: Privat

Drømmen om å bli redningsmann

Med sin deltakelse i "Norges tøffeste" håper Magnus å inspirere flere til å vurdere en karriere innenfor sykepleie.

– Jeg tror at grunnen til at færre søker sykepleie er at folk ikke vet helt hva sykepleie er. Jeg håper at jeg er en som utfordrer stereotypien, og viser at sykepleie er mer enn å være en omsorgsperson.

Når han er ferdig med militærtjenesten, planlegger Magnus å jobbe prehospitalt, med ambisjoner om å bli redningsmann.

– Drømmen om å bli redningsmann pushet meg til å ta utdanninga, deler han.

– Men etter hvert som jeg fikk mer innsikt i sykepleierfaget, innså jeg at det er mange kule yrkesmuligheter med denne utdanninga.

To menn som holder rundt hverandre. Foto
Populær deltaker: Magnus Nybakk Pettersen tok mye ansvar for de andre deltakerne under konkurransen og ble omtalt som en farsfigur. Foto: NRK

Øvelse Nord: Norges tøffeste sykepleier er i Narvikbataljonen!

Under årets Øvelse Nord vil Magnus holde et foredrag med tittelen «Norges tøffeste sykepleier er i Narvikbataljonen!». Der vil han dele sin kunnskap om distriktsberedskap, både som sykepleier og militær.

– Foredraget handler om å kunne se fordeler og utfordringer ved å jobbe med beredskap i distriktet, sier han.

Foredraget til Magnus kan du høre på fagdagene til Øvelse Nord.

Sykepleierutdanning

Som sykepleier vil du være tett på mennesker i livets viktige øyeblikk, som ved fødsel og ved slutten av livet. Du må ofte tenke og handle fort, samtidig som du må være faglig dyktig. Du vil ha en svært innholdsrik og meningsfull jobb.

Mer om studiene:

Sykepleie, bachelor: Bodø, Levanger, Mo i Rana og Namsos

Sykepleie, regional - fireårig, nett- og samlingsbasert: Bodø, Levanger, Mo i Rana, Namsos og Vesterålen

Klinisk sykepleie, master: Bodø