Tre millioner til samisk satsing ved Nord universitet

Vegg med Nord universitet-skilt på norsk og samisk
Tre millioner til samisk satsing ved Nord universitet
Denne uka bevilget regjeringen 37 millioner kroner til styrking av samisk språk og kultur. Tre millioner går til Nord universitet.

– En fantastisk nyhet, sa rektor Hanne Solheim Hansen ved Nord universitet etter at kunnskapsminster Tonje Brenna og kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik onsdag denne uka kom med tre millioner kroner til sør- og lulesamisk satsing ved universitetet.

Nord universitet har opprettet Senter for samisk og urfolksstudier, og pengene kommer meget godt med til denne satsingen.

– Vi har jobbet mye for å få til etableringen av senteret. Det ble gjort for å styrke Nord universitet sin satsing på sør- og lulesamisk høyere utdanning, som vi har et nasjonalt ansvar for. Med denne ekstrabevilgningen på statsbudsjettet for neste år, vil vi få midler til å utvikle senteret ytterligere, sier Hanne Solheim Hansen.

To stipendiatstillinger

I kontakt med ledelsen i Kunnskapsdepartementet har rektor fått en klar forståelse av at man ønsker at Nord skal styrke det nye senteret med to stipendiatstillinger, en på sørsamisk og en på lulesamisk.

– Jeg er glad for en slik presisering. Det vil gi senteret tre stillinger, og det blir da den kraften vi har håpet på, sier rektor Hanne Solheim Hansen.

Senter-leder Tove Mentsen Ness startet i jobben 1. august.

Rektor er samtidig glad på vegne av det lulesamiske senteret Árran i Nordland som får en ekstrabevilgning på 1 million kroner, til samisk prosjektmuseum i Bodø, i samarbeid med Nordlandsmuseet.

Tidligere i år la regjeringen frem stortingsmelding om samisk språk, kultur og samfunnsliv, om styrking av samisk språk og kompetanse i skole, barnehage og utdanning. I statsbudsjettet for neste år følges det opp med satsing på opplæring, utdanning og kultur.

Språk er avgjørende for samisk kultur

– Språk er grunnleggende for å ta vare på samisk kultur. Derfor foreslår regjeringen nå en pakke på 37 millioner kroner målrettet inn mot å styrke samisk språk og kultur i statsbudsjettet for 2024, sier kunnskapsminster Tonje Brenna til avisa Sagat.

– Som statsråd med ansvar for samiske saker er jeg svært fornøyd med at vi kan legge frem denne satsinga på samiske formål i statsbudsjettet for 2024. Det vil gi et løft for samisk språk og kultur på mange felt fremover, sier kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik til avisa Sagat.

Fakta om Nord og samisk

Nord universitet har et nasjonalt ansvar for forskning og utdanning innen lule- og sørsamisk språk og kultur. Universitetet skal ifølge sin Strategi 2030 styrke de samiske utdanningene, og øke omfanget av tverrfaglig samisk forskning. I 2022 etablerte universitetet Senter for samisk og urfolksstudier, i samarbeid med Nordlandsforskning.

Nord tilbyr en rekke samiske og urfolksrelaterte utdanninger, deriblant:

• Sørsamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Lulesamisk grunnskolelærerutdanning 1-7 (master)
  • Nordområdestudier (årsstudium)
  • Lulesamisk og sørsamisk begynnernivå
  • Med joik som utgangspunkt
  • Rytmisk korledelse og joik

Du finner en oversikt over alle våre utdanninger og emner, samt all vår forskning, på nettsiden til Senter for samisk og urfolksstudier.

Kommende konferanser: