Journalister på skolebenken

Journaliststudenter

Ivrige: Journalistene Rune Hals og Tor Martin Årseth søkte studiet for å få bedre fagkunnskap. – Vi fikk blod på tann etter at vi deltok på et START-kurs i regi Norsk Journalistlag. Til venstre pensjonist og mulig kommende frilansjournalist, Jan Erling Håkonsen fra Saltdal. – Jeg har fått en forespørsel, men gjør dette mest for artighet, sier han. Foto: Lise Fagerbakk

Journalister på skolebenken
17 journalister benket seg nylig på skolebenken for å lære det grunnleggende om faget journalistikk.

Nord universitet lanserte i vinter Grunnstudium i journalistikk. Dette er en deltidsutdanning i faget journalistikk, og blir arrangert i samarbeid mellom Nord universitet, Nordnorsk Redaktørforening og Landsforeningen for lokalaviser (LLA).

17 journalister er nå i gang med sin faglige utdanning. Hver av dem med egne tanker om hva de forventer.

– Jeg har jobbet som journalist i åtte år og er her for å få faglig kompetanse og litt større trygghet, sier Tor Martin Årseth fra Namdalsavisa.

Årseth fant denne første dagen plass ved siden av Rune Hals i Vesterålen Online (VOL). Også han er ute etter faglig trygghet.

De kjenner hverandre fra før.

– Vi var begge på START-kurs i regi av Institutt for journalistikk. Der fikk vi blod på tann, og søkte hit, forteller de.

Kvinne som underviser i et auditorium. Foto
Heldig: – Tenk å være så heldig å få bidra i lokalsamfunnet. Det er verdens beste jobb, synes jeg, sier Tone Sidsel Sanden, redaktør og daglig leder i Dølen. Til høyre i bildet professor Birgit Røe Mathisen. Foto: Lise Fagerbakk.

– Stort behov

Tone Sidsel Sanden er redaktør og daglig leder i Dølen. Hun fikk æren av å ønske journalistene velkommen med et foredrag om lokaljournalistikk. Det er nemlig i de mange lokalavisene at behovet for fagutdannede journalister er en økende mangelvare.

– Mange aviser sliter med å få tak i utdannede journalister. Det er som regel søkere, men ofte uten den formelle kompetansen. Slik at dette er fantastisk bra. Det er et stort behov, sier Sanden, som selv tenker at hun har verdens beste jobb.

– Tenk å være så heldig å få bidra til lokaldemokratiet, sier hun.

Den nye utdanningen har vist seg å være populær i hele landet. Ved søknadsfristens utløp var det 52 søkere.

– Studentene kommer fra hele landet, fra Hammerfest i nord og ned til Sørlandet, forteller professor Birgit Røe Mathisen, som er fagansvarlig for grunnstudiet.

Lokalavisen er lim og lupe ute i lokalsamfunnet.

Tone Sidsel Sanden, redaktør og daglig leder i Dølen
Kvinne i sort bluse inne i en forelesningssal med studenter i bakgrunnen. Foto
Fornøyd: Professor Birgit Røe Mathisen er fornøyd med at de klarte å fylle opp studieplassene. Hun lover spennende dager. Foto: Lise Fagerbakk.

Hektiske dager

Mathisen lover hektiske og varierte dager denne første uken i deltidsstudiet som går over to semester.

– De skal gjennom to emner; det ene heter lokaljournalisten, det andre offentlighet og innsyn. Vi skal snakke om yrkesrollen som journalist, og om utfordringer og nærheten i lokale samfunn, om etikk og innsyn. I løpet av denne første uken skal de møte i alt ti ulike forelesere. Det er både våre egne, og eksterne, forteller hun.

Studentene får blant annet et dypdykk i innsyn og offentlighetslov med Norsk Presseforbund. De får møte Reidun Kjelling Nybø, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, som tar studentene med på ei presse-etisk treningsøkt. Det blir også undervisning om det å være tett på i dramatiske og alvorlige hendelser, ved Eva Winther og Lise Berntzen fra Saltenposten, sammen med seniorrådgiver Trond Idås fra Norsk journalistlag.

– Det blir lange dager og en intens uke, med variert innhold, lover Mathisen.

NB! Opptaket er stengt og studentene er i gang med studiet.

Interessert i journalistikk? Søk Bachelor i journalistikk

Nord universitet tilbyr også studiet Master i journalistikk og kommunikasjonsarbeid.

Journalistikk, bachelor

Med en bachelor i journalistikk vil du lære å fortelle engasjerende historier, utforske aktuelle saker og mestre digitale medier.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 180
  • Søknadsfrist: 15. april 2024 kl. 23.59

Mer om studiet:

Journalistikk (nord.no)

Journalistikk og kommunikasjonsarbeid, master

På denne masteren vil du lære om de ulike yrkesrollene, etiske standarder og formidling gjennom tekst, bilder, lyd og video.

• Oppstart: Høst 2024
  • Studiepoeng: 120
  • Søknadsfrist: 15. april 2024 kl. 23:59

Mer om studiet:

Journalistikk og kommunikasjonsarbeid (nord.no)