Utdanningsutvalget

Utdanningsutvalget er et rådgivende og utøvende organ for universitetsstyret i saker som gjelder studier og utdanning.

Utdanningsutvalget ved Nord universitet består av elleve medlemmer og ledes av prorektor utdanning og studie. Alle medlemmer skal oppnevnes med personlig vara. Det skal velges en nestleder blant ansattrepresentantene.

Ansatte (fem) er representert ved prodekan utdanning for hvert fakultet.

Studentene (fem) er valgt av Studentparlamentet ved Nord universitet. Studentlederne kan stille som observatører dersom de ikke er utvalgsmedlemmer.

Observatører er studiedirektør, representanter for universitetsbiblioteket, enhet for internasjonalisering, SFU Engage (Centre for Engaged Education through Entrepreneurship), SFU Excited (Centre for Excellent IT Education) samt sekretærer for utdanningsutvalgene ved fakultetene.

• Utdanningsutvalget er et rådgivende organ for universitetets ledelse i alle saker som angår utdanning og utdanningskvalitet, og utvalget skal påse at utdanningskvalitet blir ivaretatt og videreutviklet på en helhetlig og tilfredsstillende måte i institusjonen.
    • Utdanningsutvalget skal påse at det systematiske kvalitetsarbeidet i institusjonen og det interne system for kvalitetssikring blir fulgt opp og videreutviklet på en tilfredsstillende måte.
    • Utdanningsutvalget skal bidra til kompetansedeling, utvikling og læring.
    • Utdanningsutvalget vedtar, iverksetter, evaluerer og følger opp prosesser og tiltak knyttet til utdanningskvalitet innenfor universitetets prioriterte satsingsområder og rammer gitt av styret/rektor.
    • Utdanningsutvalget skal gi tilråding overfor rektor i saker som gjelder overordnede felles retningslinjer innenfor utdanningsområdet, akkreditering av nye studieprogram og annet.
    • Utdanningsutvalget er vedtaksført/beslutningsdyktig når mer enn halvparten av medlemmene er tilstede og avgir stemme. Dette innebærer også varamedlemmer hvis faste medlemmer ikke har anledning til å møte.

Mandatet ble sist oppdatert 18.02.2024.

• NavnRolleRepresentererVara
    Levi Gårseth-NesbakkUtvalgslederRektorat
    Marit Bjørnevik Medlem/nestlederFakultet for biovitenskap og akvakulturAstrid Hellan
    Vegar SellægMedlemFakultet for lærerutdanning, kunst- og kulturfagElin Børve