Læringsmiljøutvalget

Læringsmiljøutvalget (LMU) følger opp det fysiske, psykososiale, organisatoriske, digitale og pedagogiske læringsmiljøet.

Nord universitet har et ansvar for å sikre et forsvarlig læringsmiljø, basert på en helhetlig vurdering av studentenes helse, sikkerhet og velferd. Læringsmiljøutvalget er et lovpålagt rådgivende organ for universitetets ledelse og skal bidra til at bestemmelsene i universitets- og høyskolelovens etterleves, særlig kapittel 10 som omhandler læringsmiljø, studentrettigheter og studentrepresentasjon. Utvalget skal også sikre at studentene får medvirke i prosesser som omhandler læringsmiljøet.

Læringsmiljøet omfatter alle faktorer som påvirker studentenes mulighet til å tilegne seg kunnskap og har betydning for deres fysiske og psykososiale helse. Det deles ofte inn i fem hovedområder:

  • Fysisk læringsmiljø: Omfatter utforming og bruk av bygninger og omgivelser for å skape gode rammer for læring og læringsaktiviteter for alle studenter.
  • Psykososialt læringsmiljø: Handler om mellommenneskelige relasjoner i og rundt læringsprosessene, inkludert trivsel og samhandling mellom studenter og ansatte.
  • Organisatorisk læringsmiljø: Dekker systemer for tilbakemelding og studentmedvirkning, slik at studentene får innflytelse på organisasjons- og endringsprosesser som påvirker læringsmiljøet.
  • Digitalt læringsmiljø: Omfatter teknologiens rolle i læringsprosessen, inkludert bruk og utforming av digitale læringsressurser og plattformer.
  • Pedagogisk læringsmiljø: Handler om de pedagogiske rammene og metodene som påvirker studentenes læring.

Har du tilbakemeldinger som går på læringsmiljøet ditt? Si ifra!

Oppdatert
02.07.2025
Oppdatert av
utdanningsavdelingen@nord.no